Czyste powietrze

ZAJĘCIE DLA DZIECI 3 LETNICH TYGRYSKI, ŻÓŁWIKI, ŻUCZKI

TEMAT: CZYSTE POWIETRZE

1. Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.

Link do obrazka z dymiącym kominem.

http://www.polnocna.tv/file/dymiacy-komin-sliderjpg

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dziecko ocenia, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się mu oddycha.

2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?

Słoiczki zapachowe.

Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które Rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Dziecko odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.

3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru. Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

4.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś. Lusterko dla dziecka. Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dziecko powtarza za Rodzicem głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.

Informacja dla Rodzica -Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

5. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

6. Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.

Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rodzic daje dziecku kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Ich zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dziecko wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami, powtarza to zadanie kilka razy.

7.Praca plastyczna Papierowe ślimaczki

Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy

Dziecko wydziera paski. Skleja paski ze sobą i nawija na kredkę ołówkową by nadać im okrągły kształt. N końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.

Udanej zabawy! Ściskam 😊

I.Jendrzejewska- Kościelniak

Źródło:

Internet, przewodnik metodyczny Ada i Olek cz. 4 MAC

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.