Czyste powietrze
ZAJĘCIE DLA DZIECI 3 LETNICH TYGRYSKI, ŻÓŁWIKI, ŻUCZKI
TEMAT: CZYSTE POWIETRZE
1. Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.
Link do obrazka z dymiącym kominem.
http://www.polnocna.tv/file/dymiacy-komin-sliderjpg
Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dziecko ocenia, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się mu oddycha.
2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Słoiczki zapachowe.
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które Rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Dziecko odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.
3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru. Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
4.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś. Lusterko dla dziecka. Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dziecko powtarza za Rodzicem głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.
Informacja dla Rodzica -Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.
5. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
6. Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.
Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rodzic daje dziecku kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Ich zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dziecko wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami, powtarza to zadanie kilka razy.
7.Praca plastyczna Papierowe ślimaczki
Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy
Dziecko wydziera paski. Skleja paski ze sobą i nawija na kredkę ołówkową by nadać im okrągły kształt. N końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.
Udanej zabawy! Ściskam 😊
I.Jendrzejewska- Kościelniak
Źródło:
Internet, przewodnik metodyczny Ada i Olek cz. 4 MAC