Jak poradzić sobie z niejadkiem?
Co można zrobić, aby dzieci chętnie i z apetytem zabierały się do jedzenia?
Określenie „niejadek” używane jest w dzisiejszych czasach coraz częściej. Prawie w każdej przedszkolnej grupie jest jedno lub kilkoro dzieci, które niechętnie siadają do stołu podczas posiłków. Aby znaleźć właściwy sposób postępowania z takim dzieckiem, należy mieć świadomość, że grupa niejadków jest bardzo niejednorodna i zróżnicowana ze względu na źródła i mechanizmy niechęci do jedzenia.
Przyczyny niechęci do jedzenia:
- Przyczyny medyczne – związane z zaburzeniami funkcjonowania organizmu dziecka, np. alergie, choroby pasożytnicze, nietolerancja pokarmowa;
- Przyczyny neurologiczne – zaburzenia integracji sensorycznej (proces, w którym mózg przetwarza i scala informacje dopływające do niego ze wszystkich dziecięcych zmysłów);
- Przyczyny psychologiczne – ukształtowane nawyki żywieniowe, przyzwyczajenia i preferencje dziecka, świadomy i celowy sprzeciw dziecka, bunt.
Aby uzyskać poprawę należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Jedzenie jest naturalną czynnością fizjologiczną, którą zdrowy dziecięcy organizm jest w stanie doskonale regulować;
- Zadaniem rodziców i przedszkola nie jest dopilnowanie by dziecko zjadło posiłek, a jedynie zapewnienie mu dostępu do możliwie najlepszego, różnorodnego, wartościowego jedzenia o odpowiedniej porze i w odpowiednim miejscu;
- Podczas posiłków nie należy namawiać dziecka do zjedzenia ani nawet spróbowania czegokolwiek;
- Nie jest wskazane oferowanie alternatyw w stosunku do podanego posiłku.
Posiłek niejadka krok po kroku:
- Wesoło i serdecznie zaproś dziecko do stołu;
- Jeśli posiłek nie jest porcjowany, daj dziecku swobodę nałożenia sobie na talerzyk tego, na co ma ochotę. W przypadku obiadu, który jest już podany na talerzu, nie ingeruj w to, co dziecko je, a co zostawia;
- Na protesty „Nie lubię tego, nie będę jadł” odpowiadaj spokojnie: „Takie danie mam przygotowane na dzisiejszy obiad. Zjedz tyle, na ile masz ochotę”;
- Zrezygnuj z namawiania, proszenia, przekupywania, oceniania ilości zjedzonego jedzenia.
Źródło: „Bliżej przedszkola”, nr 9, 144 wrzesień 2013.