“Małe miasteczko” – zajęcia dla dzieci 5,6 letnich

  1. Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).

Tekst piosenki :

1. Są na całym świecie tysiące miasteczek

     i są też wioseczki jak z bajeczki.

    Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

    tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu,

         tutaj swoje mam radości i troski.

         Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

         To jest mój kawałek Polski.

         Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód.

         Taki to mój mały cud!

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

 Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

      W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

      a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref. A ja mieszkam…

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

     Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

     Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem

     Ja także kocham miejsce swoje.

Ref. A ja mieszkam…

  1. Rozmowa na temat piosenki. Rodzic pyta:

− O jakim miejscu jest piosenka?

− Jakie ono jest?

− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?

• Określanie nastroju i budowy piosenki.

• Określanie charakteru melodii i metrum piosenki.

Zaznaczenie klaśnięciem pierwszej miary taktu.

Taktowanie w metrum czterodzielnym.

• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Tworzymy koło.

Dzieci poruszają się w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze jak najszybciej podają sobie ręce i tworzą koło.

  1. Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.

Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.

  1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby

,, Małe miasteczko.”

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 20.

Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

  1. Zabawa bieżna Wracamy do domu.

Krążki – domy rozłożone są na podłodze. Dzieci biegają w rytm bębenka pomiędzy nimi, w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się ich dom. Podczas przerwy w grze wracają do domu i siadają na krążku.

Opracowała : Joanna Łabęda

Źródło : Internet oraz Przewodnik metodyczny MAC Edukacja cz.5.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.