“Małe miasteczko” – zajęcia dla dzieci 5,6 letnich
- Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
Tekst piosenki :
1. Są na całym świecie tysiące miasteczek
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu,
tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód.
Taki to mój mały cud!
2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref. A ja mieszkam…
3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref. A ja mieszkam…
- Rozmowa na temat piosenki. Rodzic pyta:
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
• Określanie nastroju i budowy piosenki.
• Określanie charakteru melodii i metrum piosenki.
Zaznaczenie klaśnięciem pierwszej miary taktu.
Taktowanie w metrum czterodzielnym.
• Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Tworzymy koło.
Dzieci poruszają się w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze jak najszybciej podają sobie ręce i tworzą koło.
- Ćwiczenia z elementem czworakowania Rozrzucone klocki.
Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostują się i rozglądają, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.
- Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby
,, Małe miasteczko.”
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
- Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
- Zabawa bieżna Wracamy do domu.
Krążki – domy rozłożone są na podłodze. Dzieci biegają w rytm bębenka pomiędzy nimi, w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się ich dom. Podczas przerwy w grze wracają do domu i siadają na krążku.
Opracowała : Joanna Łabęda
Źródło : Internet oraz Przewodnik metodyczny MAC Edukacja cz.5.