Moja ojczyzna- majowe święta”
Witam wszystkie dzieci .
Oto kilka propozycji zajęć i zabaw, nawiązujących do poznawania swojej ojczyzny.
Temat tygodnia: „Moja ojczyzna ”
Temat dnia: „Majowe święta”.
• Zabawa na rozpoczęcie zajęć.
Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic wita się z dzieckiem wypowiadając słowa powitania sylabami i jednocześnie wykonuje określone ruchy:
Dzień – klaszcze nad głową,
do – uderza rękami o uda,
bry – klaszcze w dłonie przed sobą,
Dziecko odpowiada w ten sam sposób.
• Oglądanie ilustracji, przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski.
Proszę pokazać dziecku zdjęcia przedstawiające różne miejsca w Polsce.
https://www.google.com/search?q=krajobrazy+w+polsce
Dziecko ogląda zdjęcia , próbuje opisać to, co na nich widzi , rozpoznaje i próbuje nazywać te
miejsca, które być może kiedyś odwiedziło razem z rodzicami. Dzieli się wrażeniami
z pobytu w tych miejscach.
• Przygotowanie i układanie puzzli.
Jeśli posiadacie państwo zdjęcia, widokówki lub obrazki przedstawiające charakterystyczne miejsca w Polsce, można z nich wykonać puzzle. Prosimy, aby dziecko dokładnie się im przyjrzało. Następnie rysujemy ołówkiem, na odwrocie zdjęć 2 lub 3 linie. Dziecko rozcina zdjęcia nożyczkami, po czym elementy wkłada do kopert i układa puzzle w całość.
Dziecko z pomocą osoby dorosłej podaje nazwę przedstawionego na zdjęciu miejsca.
Rodzic może narysować na odwrocie zdjęcia więcej linii, jeśli dziecko dobrze radzi sobie ze składaniem obrazka w całość.
Najlepiej gdyby zdjęcia, widokówki czy obrazki przedstawiały charakterystyczne miejsca w Polsce, np.: góry, jeziora, morze, miasto, wieś..
• Zabawa bieżna Orły.
Dziecko biega przy dźwiękach np. grzechotki czy innego instrumentu (można uderzać łyżką o pokrywkę), w jedną stronę. Naśladuje lot orła, na przerwę w muzyce zatrzymuje się, wyciąga wyprostowane ręce w bok, odwraca głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (rodzic może wskazać kierunek, stając tyłem do dziecka).
• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale.
Układamy na podłodze, wspólnie z dzieckiem, w kilku miejscach, dwie równoległe (mogą być faliste) linie z niebieskiego sznurka lub wstążki. Linie – to morskie fale.
Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki do marszu.
Kiedy dziecko dojdzie do niebieskich szarf, przeskakuje je obunóż i idzie dalej. Na przerwę w muzyce zmienia kierunek marszu.
• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta.
Proszę aby dziecko usiadło wygodnie i jeśli posiada książkę, otworzyło ją na stronie 68–69
Proszę przeczytać dziecku na komputerze opowiadanie.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.
Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić
flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne
święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada
Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych
krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących
ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy
Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to
rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę
po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść
do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum
zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe
majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym
plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś
obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja
3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy
królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Książka (s. 68–69)
Rodzic zadaje pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
• Zabawa ruchowa Flaga na wietrze.
Dziecko porusza się w rytm wygrywany przez rodzica np. na grzechotce. Na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą. Zwracamy uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz.
• Odnajdywanie obrazka z polską flagą.
Proszę pokazać obrazek z flagami Polski i Monako i poprosić dziecko aby odnalazło wśród nich flagę Polski. Następnie dziecko wskazuje różnice między flagami.
https://www.google.pl/flaga+Polski+i+Monako
• Układanie z białego i z czerwonego prostokąta flagi Polski.
Rodzic przygotowuje dziecku biały prostokąt i czerwony prostokąt. Dziecko układa z prostokątów sylwetę flagi Polski, skleja prostokąty odpowiednio i dokleja patyczek, powstaje flaga Polski. Dziecko kończy wypowiadane przez rodzica zdanie:
Flaga Polski jest… (biało-czerwona).
• Karta pracy, cz. 2, nr 44.
Dziecko:
− rysuje flagę Polski po śladzie, koloruje ją według wzoru,
− przygląda się rysunkom flag, otacza pętlą flagę Polski.
• Słuchanie piosenki pt. : „Piosenka młodego patrioty”. Chętne dzieci mogą się nauczyć piosenki.
- Rozmowa na temat piosenki.
Pozdrawiam i ściskam Was kochane przedszkolaki. Lilla Kuczkowska.
Źródło Internet, Mac Edukacja