Moja ojczyzna- majowe święta”

Witam wszystkie dzieci . 

Oto kilka propozycji zajęć i zabaw, nawiązujących do poznawania swojej ojczyzny. 

Temat tygodnia: „Moja ojczyzna ”  

Temat dnia: „Majowe święta”.

• Zabawa na rozpoczęcie zajęć. 

Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic wita się z dzieckiem  wypowiadając słowa powitania sylabami i jednocześnie wykonuje określone ruchy:  

Dzień – klaszcze nad głową,  

do – uderza rękami o uda,  

bry – klaszcze w dłonie przed sobą,  

Dziecko odpowiada w ten sam sposób. 

Oglądanie ilustracji, przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski. 

Proszę pokazać dziecku zdjęcia przedstawiające różne miejsca w Polsce. 

https://www.google.com/search?q=krajobrazy+w+polsce

Dziecko ogląda zdjęcia , próbuje opisać to, co na nich widzi , rozpoznaje i próbuje nazywać te  

miejsca, które być może kiedyś odwiedziło razem z rodzicami. Dzieli się wrażeniami 

z pobytu w tych miejscach. 

• Przygotowanie i układanie puzzli. 

Jeśli posiadacie państwo zdjęcia, widokówki lub obrazki przedstawiające charakterystyczne miejsca w Polsce, można z nich wykonać puzzle.  Prosimy, aby dziecko dokładnie się im przyjrzało.  Następnie rysujemy ołówkiem, na odwrocie zdjęć 2 lub 3 linie. Dziecko rozcina zdjęcia nożyczkami, po czym elementy wkłada do kopert i  układa puzzle w całość. 

Dziecko z pomocą osoby dorosłej podaje nazwę przedstawionego na zdjęciu miejsca. 

Rodzic może narysować na odwrocie zdjęcia więcej linii, jeśli dziecko dobrze radzi sobie ze składaniem obrazka w całość. 

Najlepiej gdyby  zdjęcia, widokówki czy obrazki  przedstawiały charakterystyczne miejsca w Polsce, np.: góry, jeziora, morze, miasto, wieś..  

• Zabawa bieżna Orły. 

Dziecko biega przy dźwiękach np. grzechotki czy innego instrumentu (można uderzać łyżką o pokrywkę),  w jedną stronę. Naśladuje lot orła, na przerwę w muzyce zatrzymuje się, wyciąga wyprostowane ręce w bok, odwraca głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (rodzic może wskazać kierunek, stając tyłem do dziecka). 

• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale. 

Układamy na podłodze, wspólnie z dzieckiem, w kilku miejscach,  dwie równoległe (mogą być faliste) linie z niebieskiego sznurka lub wstążki. Linie  – to morskie fale.   

Dziecko maszeruje po nadmorskiej plaży w rytm muzyki do marszu. 

 Kiedy dziecko dojdzie do niebieskich szarf, przeskakuje je obunóż i idzie dalej. Na przerwę w muzyce zmienia kierunek marszu. 

• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta. 

Proszę aby dziecko usiadło wygodnie i jeśli posiada książkę, otworzyło ją na stronie  68–69 

Proszę przeczytać dziecku  na komputerze opowiadanie. 

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. 

Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić 

flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. 

– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. 

– I ja też – powiedział Daniel. 

– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne 

święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… 

Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo 

przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. 

– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada 

Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych 

krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących 

ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy 

Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to 

rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę 

po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. 

– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? 

– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść 

do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. 

– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum 

zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe 

majowe święta. 

Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. 

– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym 

plakacie? 

– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś 

obchodzono Święto Pracy. 

– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? 

– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 

3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy 

królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. 

Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. 

– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. 

– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę. 

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. 

Książka (s. 68–69)  

Rodzic zadaje pytania: 

− Jakie barwy ma flaga Polski? 

− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi? 

− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady? 

− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum? 

Zabawa ruchowa Flaga na wietrze. 

Dziecko porusza się w rytm wygrywany przez rodzica np. na grzechotce. Na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą. Zwracamy uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz. 

• Odnajdywanie obrazka z polską flagą. 

Proszę pokazać obrazek z flagami Polski i Monako i poprosić dziecko aby odnalazło wśród nich flagę Polski. Następnie dziecko wskazuje różnice między flagami. 

https://www.google.pl/flaga+Polski+i+Monako

• Układanie z białego i z czerwonego prostokąta flagi Polski. 

Rodzic przygotowuje dziecku biały prostokąt i czerwony prostokąt. Dziecko układa z prostokątów sylwetę flagi Polski, skleja prostokąty odpowiednio i dokleja patyczek, powstaje flaga Polski.  Dziecko kończy wypowiadane przez rodzica  zdanie: 

 Flaga Polski jest…     (biało-czerwona). 

• Karta pracy, cz. 2, nr 44. 

Dziecko: 

− rysuje flagę Polski po śladzie, koloruje ją według wzoru, 

− przygląda się rysunkom flag, otacza pętlą flagę Polski. 

• Słuchanie piosenki  pt. : „Piosenka młodego patrioty”. Chętne dzieci mogą się nauczyć piosenki. 

  • Rozmowa na temat piosenki. 

Pozdrawiam i ściskam Was kochane przedszkolaki. Lilla Kuczkowska. 

Źródło Internet,  Mac Edukacja 

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email