Powietrze wokół nas
Witam wszystkich Rodziców i naszych przedszkolaków. Dzisiaj zapraszam dzieci na spotkanie z czymś…, czego nie widać. Zajmiemy się powietrzem.
Każdy z was z pewnością zna zabawę „Baloniku nasz malutki”. Drogie dzieci pobawcie się w nią wspólnie z Rodzicami.
Rodzicu zadaj dziecku pytania a dziecko niech szuka pomysłów i hipotez na ich odpowiedzi.
To coś jest wszędzie.
Kiedy to coś szybko się porusza – wieje wiatr.
Dzięki temu czujemy zapachy.
Nie moglibyśmy bez tego żyć/oddychać.
Dziecko umie powiedzieć, gdzie jest powietrze.
Teraz zapraszam do zabawy „Jakie jest powietrze?”. Dziecko wymienia właściwości fizyczne powietrza a rodzic podsuwa mu podpowiedzi:
Powietrze jest niewidoczne, bezwonne, nie możemy go posmakować i dlatego często zapominamy, iż ono istnieje.
Zapraszam do ćwiczeń oddechowych z wykorzystaniem (jeśli je posiadacie): piórka, piłeczki, watki, kawałki gazety. Dziecko dmucha na przedmioty położone na stoliku lub podłodze.
A teraz zabawa badawcza: Jak złapać powietrze i jak je zatrzymać na dłużej?
Potrzebna będzie plastikowa pusta zakręcona butelka, w której wprawdzie nie ma już płynu, ale jest powietrze oraz woda w większej misce. Uwięzimy powietrze pod wodą. Dziecko próbuje wepchnąć butelkę pod wodę, żeby zostawić tam powietrze, ale ona najpierw wyskakuje na powierzchnię, potem tonie, a powietrze z bulgotem ucieka do góry.
Kolejna zabawa to „Wpuszczenie powietrza przez usta do wody”.
Dziecko wykorzystuje do tego słomkę i wodę w misce. Wdmuchuje powietrze do słomki, kończy się to bulgotaniem, co oznacza gwałtowną ucieczkę powietrza.
A teraz kolejna propozycja „Doświadczenie z balonikiem”:
Rodzic bierze nienadmuchany balonik i komunikuje dziecku, iż balon wykonany jest z gumy, a guma nie przepuszcza powietrza, poza tym jest elastyczna i rozciągliwa. Następnie nadmuchuje balonik i zawiązuje go dokładnie. Dziecko też nadmuchuje swój balon i z pomocą rodzica go zawiązuje. Dziecko widzi, że w zawiązanym baloniku, jest powietrze, które w końcu udało mu się złapać.
Czy możemy malować powietrzem? – jeśli macie ochotę możecie wykonać pracę plastyczną przez zabawę plamą. Dziecko na białej kartce rysuje buzię i ewentualnie górną cześć sylwetki, ważne jest żeby zostawić dużo miejsca na fryzurę. Następnie nanosi na kartkę pędzelkiem nad głową rozcieńczoną farbę plakatową, tak, żeby powstała plama, w różnych kolorach. Dziecko rozdmuchuje przez słomkę do picia naniesione na kartkę różne kolory farby tworząc kolorowe włosy. Uwaga będzie trochę kreatywnego bałaganu😀. Poniżej zamieszczone są zdjęcia pracy wykonanej przez mojego małego pomocnika😃.
Życzę udanej zabawy.
Pozdrawiam Was i ściskam mocno!!! Jeśli chcecie możecie podzielić się z nami swoimi wrażeniami z pracy plastycznej i wysłać zdjęcia na przedszkolnego maila: niezapominajka@naszsrem.pl
Pani Ania