Rozwój społeczny i emocjonalny
- Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości.
- Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, itd.
- W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny.
- Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel, bądź lepiej wypaść w oczach innych.
- Jest bardzo czuły na krytykę.
- Zdarza mu się kłamać. Ma problemy z przyznaniem się do winy.
- Odruchowo wypowiada „nie”, dyskutuje, kłóci się z rodzicami.
- Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa.
- Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci.
- Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania.
- Buntuje się. Nie zgadza się na wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego zachowanie może przypominać zachowanie dwulatka.
- Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci.
- Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, itp.
- Chętnie nawiązują kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych.
Rozwój fizyczny i motoryczny
- Dziecko jest żywiołowe, pełne energii.
- Jest sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne, jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne.
- Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.
- Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową.
- Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody.
- Lubi zabawy ruchowe.
- Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem.
- Biega, skacze, wspina się, stoi na jednej nodze.
- Jeździ na 2 kołowym rowerze.
- Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
- Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach.
- Prawidłowo trzyma ołówek, nożyczki, wykazuje dobrą koordynację ruchów rąk.
Rozwój intelektualny
- Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki.
- Używa ok. 4 tys. słów.
- Dziecko powinno realizować wszystkie głoski, wymowa powinna być prawidłowa.
- Poprawnie różnicuje pojedyncze głoski, rozpoznawać nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski, dobierać w pary obrazki rozpoczynające się lub kończące taką samą głoską.
- Umie łączyć w słowie głoski i sylaby w wyrazy (synteza).
- Umie poprawnie odwzorowywać układy geometryczne: szlaczki, wzory, układy geometryczne.
- Myślenie ma charakter konkretno – obrazowy. Myślenie abstrakcyjne (słowno – pojęciowe) zaczyna się dopiero kształtować. Podstawowe operacje myślowe to: analiza, synteza, porównywania, klasyfikowanie, abstrahowanie.
- Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
- Rozróżnia prawą i lewą stronę.
- Dziecko potrafi tworzyć zdania złożone.
- Układa puzzle.
- Podejmuje samodzielnie decyzje.
- Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb.
- Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku.
- Bawi się w zabawy z podziałem na role.
- Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami, zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznawania. Nieustannie zadaje pytania.
- Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.
- Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania.
Rola Rodziców dzieci idących do szkoły
- Kształtowanie prawidłowej wymowy, rozwoju słownictwa, częste rozmowy z dzieckiem, zapewnienie kontaktu z rówieśnikami;
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez pobudzanie dziecka do obserwacji, rozmowy na określone tematy;
- Wyrabianie umiejętności słuchania, koncentracji uwagi, spostrzegania (czytanie bajek);
- Dostarczenie jak największej ilości bodźców słuchowych;
- Dbanie o prawidłowy rozwój ruchowy dziecka i sprawność manualną (jazda na rowerze, lepienie, rysowanie, wycinanie);
- Kształtowanie nawyku szanowania książek, przyborów szkolnych;
- Przygotowanie do samodzielności;
Literatura:
- W. Brejniak, Kocham i wychowuję, Warszawa 1993.
- M. Przetacznikowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1961.
- B. Wilgocka – Okoń, O dojrzałości szkolnej, Warszawa 1971.