Rozwój dziecka 6 – letniego

Rozwój społeczny i emocjonalny 

  • Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości.  
  • Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, itd. 
  • W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny. 
  • Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel, bądź lepiej wypaść w oczach innych. 
  • Jest bardzo czuły na krytykę. 
  • Zdarza mu się kłamać. Ma problemy z przyznaniem się do winy.  
  • Odruchowo wypowiada „nie”, dyskutuje, kłóci się z rodzicami. 
  • Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa. 
  • Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci.  
  • Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania. 
  • Buntuje się. Nie zgadza się na wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego zachowanie może przypominać zachowanie dwulatka. 
  • Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci. 
  • Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, itp. 
  • Chętnie nawiązują kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych. 

Rozwój fizyczny i motoryczny 

  • Dziecko jest żywiołowe, pełne energii. 
  • Jest sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne, jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne. 
  • Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.  
  • Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową. 
  • Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody. 
  • Lubi zabawy ruchowe. 
  • Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem. 
  • Biega, skacze, wspina się, stoi na jednej nodze. 
  • Jeździ na 2 kołowym rowerze. 
  • Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb. 
  • Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach. 
  • Prawidłowo trzyma ołówek, nożyczki, wykazuje dobrą koordynację ruchów rąk. 

Rozwój intelektualny 

  • Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki. 
  • Używa ok. 4 tys. słów. 
  • Dziecko powinno realizować wszystkie głoski, wymowa powinna być prawidłowa.  
  • Poprawnie różnicuje pojedyncze głoski, rozpoznawać nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski, dobierać w pary obrazki rozpoczynające się lub kończące taką samą głoską. 
  • Umie łączyć w słowie głoski i sylaby w wyrazy (synteza). 
  • Umie poprawnie odwzorowywać układy geometryczne: szlaczki, wzory, układy geometryczne.  
  • Myślenie ma charakter konkretno – obrazowy. Myślenie abstrakcyjne (słowno – pojęciowe) zaczyna się dopiero kształtować. Podstawowe operacje myślowe to: analiza, synteza, porównywania, klasyfikowanie, abstrahowanie.  
  • Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki. 
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę. 
  • Dziecko potrafi tworzyć zdania złożone. 
  • Układa puzzle. 
  • Podejmuje samodzielnie decyzje.  
  • Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb. 
  • Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku. 
  • Bawi się w zabawy z podziałem na role. 
  • Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami, zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznawania. Nieustannie zadaje pytania. 
  • Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.  
  • Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania. 

Rola Rodziców dzieci idących do szkoły 

  • Kształtowanie prawidłowej wymowy, rozwoju słownictwa, częste rozmowy z dzieckiem, zapewnienie kontaktu z rówieśnikami; 
  • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez pobudzanie dziecka do obserwacji, rozmowy na określone tematy; 
  • Wyrabianie umiejętności słuchania, koncentracji uwagi, spostrzegania (czytanie bajek); 
  • Dostarczenie jak największej ilości bodźców słuchowych; 
  • Dbanie o prawidłowy rozwój ruchowy dziecka i sprawność manualną (jazda na rowerze, lepienie, rysowanie, wycinanie); 
  • Kształtowanie nawyku szanowania książek, przyborów szkolnych; 
  • Przygotowanie do samodzielności; 

Literatura: 

  1. W. Brejniak, Kocham i wychowuję, Warszawa 1993. 
  1. M. Przetacznikowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1961. 
  1. B. Wilgocka – Okoń, O dojrzałości szkolnej, Warszawa 1971. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.