Wielkanocne przysmaki
Dzień dobry. Witam Was ponownie drodzy Rodzice! I Was kochane dzieci! Tak szybko mija
czas. Właśnie wchodzimy w okres Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocnych. Oto kilka propozycji zajęć i zabaw związanych z nadchodzącymi świętami.
Kochani Rodzice, Wasze zaangażowanie jest bardzo ważne i nieocenione.
Kochane dzieci! Wciąż o Was myślimy i bardzo za Wami tęsknimy
Temat tygodnia: „Wielkanoc ”
Temat dnia: „Wielkanocne przysmaki”
• Drogi rodzicu, jeśli posiadasz w domu różne ozdoby i dekoracje związane ze Świętami Wielkanocnymi, pokaż je dziecku i porozmawiaj z nim na temat zbliżających się Świąt.
Można nawiązać do przygotowań do świąt w rodzinnym domu. Zapytaj, jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się dziecku z tymi świętami.
• W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Proszę pokazać dziecku jajko ugotowane na twardo. Poprosić, aby dziecko uważnie przyjrzało się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne. Następnie można umieścić jajko w nieprzezroczystym worku razem z np.: jabłkiem, mandarynką, ogórkiem i poprosić aby dziecko bez kontroli wzroku, wkładając rękę do worka, odnalazło w nim jajko i aby wymieniło cechę jajka, która pozwoliła mu odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.
• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Uwaga, jajko!
Proszę na dywanie lub podłodze umieścić w 4 różnych miejscach piłeczkę lub klocek (będą imitować jajko). Dziecko jest kotem. Porusza się ostrożnie na czworakach po całym pokoju, uważając, aby żadna piłeczka – jajko nie zbiło się, czyli nie zmieniło swojej pozycji. Jeśli tak się stanie, rodzic odkłada jajko (piłkę) na bok. Po zakończonej zabawie wspólnie z dzieckiem liczymy, ile jajek zostało rozbitych (zmieniło swoje miejsce na podłodze).
• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.
(można pokazywać dziecku poszczególne rodzaje potraw np. z „Książki kucharskiej”.
Dziecko siada wygodnie i stara się uważnie słuchać czytanego przez rodzica opowiadania.
Czytając utwór, rodzic prezentuje ilustracje do niego np. z „Książki kucharskiej”.
Opowiadanie: Barbara Szelągowska- Wielkanocne pyszności.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały
bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.
Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej
grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba
i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,
jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.
Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy
kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak
mogły.
Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,
zwłaszcza baba z lukrem.
Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po
babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą
takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze
mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół
i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.
Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
Rodzic zadaje pytania:
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubisz najbardziej?
• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.
Dziecko jest kurczątkiem. Skacze po całym pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi.
Na hasło rodzica: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianą, w wyznaczonym miejscu. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.
- Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.
Proszę wprowadzić dziecko do tematu, nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania, zapytać: Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole? Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?
Rodzic wspólnie z dzieckiem lub dziecko samodzielnie, wykonuje masę solną i lepi z niej smakołyki wielkanocne. Pozostawia je na tacy aby wyschły. Po wyschnięciu maluje je na odpowiednie kolory.
Przepis na masę solną
Przepis jest banalnie prosty… i to jest cudowne w przygotowaniu masy solnej. Składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.
- 1 szklanka mąki;
- 1 szklanka soli;
- ok. 0,5 szklanki woda.
Oczywiście do uzyskania większej ilości masy używamy wielokrotności mąki i soli np. 3 szklanki mąki + 3 szklanki soli + woda. Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).
Następnym etapem będą prawdziwe wypieki świąteczne: baby, mazurki itp. wykonane wspólnie przez rodzica i dziecko.
SMACZNEGO!
Na te Wielkanocne Święta, chociaż tak inne,
życzę spokoju i otwartego serca.
Wytrwałość i nadzieja niech Was nie opuszcza,
w zdrowiu i ufności wyglądajcie jutra.
Błogosławieństwa Tego, co za nas umarł,
koronę strącił cierniową i Zmartwychwstał.
Alleluja!
Pozdrawiam i ściskam Was kochane przedszkolaki Lilla Kuczkowska.
Proszę aby wszystkie swoje prace plastyczne które wykonują dzieci, odkładały do teczki. Po przerwie spowodowanej COVOD19 mogą je przynieść do przedszkola i pokazać innym dzieciom i swoim paniom.
Źródło Internet, Mac Edukacja