Wielkanocne przysmaki

Dzień dobry. Witam Was ponownie drodzy Rodzice! I Was kochane dzieci! Tak szybko mija

czas. Właśnie wchodzimy w okres Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocnych. Oto kilka propozycji zajęć i zabaw związanych z nadchodzącymi świętami.

Kochani Rodzice, Wasze zaangażowanie jest bardzo ważne i nieocenione.

Kochane dzieci! Wciąż o Was myślimy i bardzo za Wami tęsknimy

Temat tygodnia: „Wielkanoc ”

Temat dnia: „Wielkanocne przysmaki”

• Drogi rodzicu, jeśli posiadasz w domu różne ozdoby i dekoracje związane ze Świętami Wielkanocnymi, pokaż je dziecku i porozmawiaj z nim na temat zbliżających się Świąt.

Można nawiązać do przygotowań do świąt w rodzinnym domu. Zapytaj, jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się dziecku z tymi świętami.

W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Proszę pokazać dziecku jajko ugotowane na twardo. Poprosić, aby dziecko uważnie przyjrzało się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne. Następnie można umieścić jajko w nieprzezroczystym worku razem z np.: jabłkiem, mandarynką, ogórkiem i poprosić aby dziecko bez kontroli wzroku, wkładając rękę do worka, odnalazło w nim jajko i aby wymieniło cechę jajka, która pozwoliła mu odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Uwaga, jajko!

Proszę na dywanie lub podłodze umieścić w 4 różnych miejscach piłeczkę lub klocek (będą imitować jajko). Dziecko jest kotem. Porusza się ostrożnie na czworakach po całym pokoju, uważając, aby żadna piłeczka – jajko nie zbiło się, czyli nie zmieniło swojej pozycji. Jeśli tak się stanie, rodzic odkłada jajko (piłkę) na bok. Po zakończonej zabawie wspólnie z dzieckiem liczymy, ile jajek zostało rozbitych (zmieniło swoje miejsce na podłodze).

• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.

(można pokazywać dziecku poszczególne rodzaje potraw np. z „Książki kucharskiej”.

Dziecko siada wygodnie i stara się uważnie słuchać czytanego przez rodzica opowiadania.

Czytając utwór, rodzic prezentuje ilustracje do niego np. z „Książki kucharskiej”.

Opowiadanie: Barbara Szelągowska- Wielkanocne pyszności.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały

bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach.

Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej

grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba

i jajek!

Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,

jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy

kącik wielkanocny.

Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak

mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,

zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po

babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą

takie dobre.

Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze

mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół

i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

Rodzic zadaje pytania:

Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubisz najbardziej?

• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.

Dziecko jest kurczątkiem. Skacze po całym pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi.

Na hasło rodzica: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianą, w wyznaczonym miejscu. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.

  • Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.

Proszę wprowadzić dziecko do tematu, nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania, zapytać: Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole? Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?

Rodzic wspólnie z dzieckiem lub dziecko samodzielnie, wykonuje masę solną i lepi z niej smakołyki wielkanocne. Pozostawia je na tacy aby wyschły. Po wyschnięciu maluje je na odpowiednie kolory.

Przepis na masę solną

Przepis jest banalnie prosty… i to jest cudowne w przygotowaniu masy solnej. Składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.

  • 1 szklanka mąki;
  • 1 szklanka soli;
  • ok. 0,5 szklanki woda.

Oczywiście do uzyskania większej ilości masy używamy wielokrotności mąki i soli np. 3 szklanki mąki + 3 szklanki soli + woda. Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).

Następnym etapem będą prawdziwe wypieki świąteczne: baby, mazurki itp. wykonane wspólnie przez rodzica i dziecko.

SMACZNEGO!

Na te Wielkanocne Święta, chociaż tak inne,
życzę spokoju i otwartego serca.
Wytrwałość i nadzieja niech Was nie opuszcza,
w zdrowiu i ufności wyglądajcie jutra.
Błogosławieństwa Tego, co za nas umarł,
koronę strącił cierniową i Zmartwychwstał.
Alleluja!

Pozdrawiam i ściskam Was kochane przedszkolaki Lilla Kuczkowska.

Proszę aby wszystkie swoje prace plastyczne które wykonują dzieci, odkładały do teczki. Po przerwie spowodowanej COVOD19 mogą je przynieść do przedszkola i pokazać innym dzieciom i swoim paniom.

Źródło Internet, Mac Edukacja

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.