Wiosna na wsi – Na Podwórku
- Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśnienie ich znaczenia:
– Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała
– Zapomniał wół, jak cielęciem był
– Koń ma cztery nogi i tak się potyka
– Pasuje jak wół do karety
– Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia; ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.
- Zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym – Głosy zwierząt.
Potrzebne będą : tamburyn, obrazki zwierząt.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie tamburynu. Na przerwę w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dzieci naśladują jego głos, odpowiednio modelując swój głos. Zwierzęta dorosłe naśladują grubym głosem, a młode – cienkim.
- Zabawy przy piosence ,, Na podwórku ”
- Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.
Dzieci zajmują miejsca na okręgu, w siadzie skrzyżnym. Słuchają zagadek Bożeny Formy, które recytuje rodzic :
Lubi głośno gdakać,
Kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą,
Mieszkanką kurnika. ( KURA )
Zakręcony ogonek,
Śmieszny ryjek ma,
Chrum chrum głośno woła,
Kto jedzenie da ? ( ŚWINKA )
Na przykład łaciate,
W oborze mieszkają,
Pasą się na łąkach,
Zdrowe mleko dają. ( KROWY )
Nie pieje, nie gdacze,
Tylko głośno kwacze,
Po stawie pływa,
Jak się nazywa ? ( KACZKA )
Grzebień ma na głowie,
Swoim głośnym pianiem,
Wszystkich wczesnym rankiem,
Budzi na śniadanie ? ( KOGUT )
- Zabawa ruchowa – Kurki i kogut.
Dzieci są kurkami. Spacerują po wyznaczonym miejscu ogrodu, pokoju, naśladując zbieranie ziarenek. Wybrane dziecko – kogut – chodzi między nimi, co pewien czas głośno pieje: Kukuryku! i macha rękami (skrzydłami). Kurki wołają: – Ko, ko, ko… Jak najszybciej przybiegają do koguta. Kiedy kogut zaczyna spacerować, kurki rozchodzą się w różnych kierunkach. Przy powtórzeniach zabawy następuje zmiana dziecka pełniącego rolę koguta.
- Kolorowanie obrazka ,, Kura i kurczęta ”