Zabawy rozwijające orientację przestrzenną
Witam wszystkich Rodziców i wszystkie dzieci 5 – 6 – letnie z grupy Żabki, Żuczki, Stokrotki i Motylki. Dzisiaj będziemy rozwijać orientację przestrzenną. Zapraszam do zabawy.
Orientacja przestrzenna stanowi warunek prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości. Warto więc wykorzystując naturalne sytuacje w czasie codziennych czynności, organizować ćwiczenia i zabawy, które rozwijają jego orientację przestrzenną. Ta ciekawa i bogata w doświadczenia forma działania daje dziecku szansę na:
- nabycie umiejętności zgrania własnych ruchów.
- zgranie się z ruchami partnera
- pojmowanie kierunków i zastosowanie ich w praktyce.
Poniżej przedstawiam propozycję zabaw, dzięki którym dziecko doskonali świadomość własnego ciała.
„Defilada wojskowa” (podajemy dziecku polecenia – prawa noga do przodu, lewa noga do przodu, marsz w prawo, w tył zwrot itp.).
„Odlot ptaków” (dziecko porusza płynnie obydwoma ramionami)
„Prowadzenie samochodu” (dziecko jest autem – skręca raz w prawo, raz w lewo, jedzie do przodu lub cofa się w tył};
A teraz zabawy określające położenie przedmiotów w przestrzeni:
„Co gdzie stoi” (tutaj dziecko opisuje, że np. kotek stoi na półce obok misia)
„Rysuj zgodnie z poleceniem” – na tej zabawie zatrzymamy się na dłużej 🙂
Drogi Rodzicu usiądź z dzieckiem wygodnie na dywanie. Zachęć je, aby uważnie słuchało tekstu wiersza, ponieważ jego zadaniem będzie narysowanie jego treści.
Chcę,
by powstał na obrazku
mały domek w dużym lasku.
Przez ten lasek wiedzie ścieżka
do domku, w którym babcia mieszka.
Z prawej chłopiec w piłkę gra,
z lewej piesek budę ma.
W oknie babcia kwiat podlewa
i wesoło sobie śpiewa.
Następnie spróbujcie razem recytować wiersz, równocześnie ilustrując go palcem w powietrzu.
Teraz przygotujcie sobie kartkę i kredki.
Niech dziecko położy się wygodnie na brzuchu na dywanie i narysuje to co zapamiętało.
Zabawę tą można także przeprowadzić bez wykorzystania wiersza, podając dziecku proste komunikaty:
np. na kartce w prawym górnym rogu narysuj słońce, w lewym dolnym rogu narysuj dwa kwiatki”; na środku kartki narysuj domek, nad domkiem dwie chmurki; po prawej stronie domku narysuj płot; obok domku narysuj ławeczkę; itp.
Serdecznie pozdrawiam Was kochane przedszkolaki i życzę miłej zabawy.😃
A i jeszcze jedno, uszykujcie sobie teczkę i chowajcie do niej wszystkie wykonane prace. Kiedy wrócimy do przedszkola to chętnie je zobaczę.
Pani Ania 😉
Źródło: „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w przedszkolu – orientacja przestrzenna” BIBLIOTEKA NAUCZYCIELA PWN