Zmienna pogoda

Kolejna propozycja zajęć dla dzieci 5 i 6 – letnich z tematu MARCOWA POGODA. 

  1. Słuchanie wiersza Marii Terlikowskiej “Kolorowe koła”. 

Spójrzcie uważnie dookoła, 

Wszędzie są kule i koła.  

Kół co niemiara, kul co niemiara. 

Jest koło! Tarcza zegara. 

Wesoło koła turkocą 

Pod starodawną karocą. 

Na drogach świecą się jasno, 

Błysną i gasną, błysną i gasną. 

A tutaj koło przy kole: 

Wagon, semafor – to kolej. 

A kiedy kół jest tak dużo, 

Po prostu pachnie podróżą. 

Kulę każdy nadmucha – 

Od babci do malucha.  

Zrobimy z mydła pianę 

I będą bańki mydlane. 

Ojej, przepraszam, omyłka. 

To już nie bańka – to piłka. 

Tu mamy kulę armatnią, 

Niemodną wprawdzie ostatnio. 

Sypią się kule, kuleczki, 

Wiśnie, a może porzeczki. 

Nitka, na nitce kulki. 

Czyje korale? – Urszulki. 

Balon  

To kula z gondolą. 

Lećmy! 

Państwo pozwolą.  

W balonie było przyjemnie, 

Lecz pora wracać na Ziemię.  

Noc właśnie Ziemię otula. 

A Ziemia – to co? 

Też kula. (…) 

  • Wyjaśnianie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka. 
  • Rozmowa na temat wiersza. Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu? Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu? 
  1. Segregowanie przedmiotów. 

Talerz, podstawka od doniczki, taca, piłki różnej wielkości, pomarańcza, mandarynka, koraliki (i wg Państwa pomysłu). 

Niech dziecko posegreguje przedmioty na te w kształcie koła i te w kształcie kuli.  

  • Określenie różnic między kołem a kulą. 

Przygotować napisy: koło, kula oraz kartonowe koło, piłeczkę. 

Dziecko bierze między dłonie kartonowe koło. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca, nie jest płaska jak koło.  

  1. Jak powstają deszczowe chmury? – zabawa badawcza. 

Wykonanie doświadczenia: 

Szklane naczynie, talerz, kostki lodu, wrząca woda, latarka.  

Przelanie wrzącej wody do szklanego naczynia. 

Nakrycie naczynia talerzem.  

Ułożenie kostek lodu na talerzu. 

Obserwowanie naczynia podświetlonego latarką (przy zgaszonym świetle i zasłoniętym oknie). 

Wyciągnięcie wniosków z doświadczenia: 

Para wodna unosi się do góry, tak jak parują kałuże i inne zbiorniki wodne w ciepłe dni. Kostki lodu ochładzają parę wodną. Ona, stykając się z chłodnym powietrzem, tworzy chmury.  

Chmura występuje w powietrzu w postaci kropelek wody lub kryształków lodu. Często chmurę tworzy mieszanina kryształków lodu i kropelek wody. W poszczególnych chmurach mogą występować krople deszczu, śnieg, grad, chmury są przenoszone prądami powietrza nad różne obszary, nad którymi zalega powietrze o różnej wilgotności. W związku z tym obserwujemy często zjawisko zanikania chmur (wyparowują) lub ich narastania. W rezultacie obraz chmur na niebie stale się zmienia. Chmury mają różną budowę. Biorąc pod uwagę kryterium fizycznej budowy chmur, wyróżniamy chmury: wodne, lodowe i mieszane. Ze względu na wysokości, na jakich notuje się występowanie chmur, wyróżnia się chmury niskie, średnie i wysokie.  

  1. Kreatywne rysowanie. 

Narysuj dziecku chmurę. Niech przekształci je tak, aby otrzymać obrazek znanego przedmiotu, zwierzęcia, znanej rośliny.  

Źródło: 

Przewodnik metodyczny cz. 4, Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo MAC Edukacja.  

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email