Stół wielkanocny

Kochane dzieci, drodzy rodzice przesyłam kolejna porcję zabaw świątecznych. Jeśli to możliwe pobawcie się w rodzinnym gronie. Zauważcie, że okres przedświąteczny  to wspaniały czas kiedy możemy poznać  nasze rodzinne i narodowe zwyczaje związane z Wielkanocą. Pamiętajcie nie tylko o cielesnej, ale i duchowej stronie świąt.  

Temat kompleksowy: Wielkanoc  

Temat dnia:  Stół wielkanocny 

Posłuchaj piosenki „ Wielkanocny poranek”,

1. W wielkanocny poranek  – dziecko obraca  się w lewą stronę,   

dzwoni dzwonkiem baranek –  obraca się w prawą stronę,  

 Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń – klaszcze  zgodnie z rytmem piosenki,   

dzwoni dzwonkiem baranek – kładzie  ręce na biodrach, wysuwa  raz lewą,  raz prawą nogę do przodu. 

 Ref.: Wielkanocne kotki – wykonuje  dwa kroki w miejscu, dwa klaśnięcia,   

robiąc miny słodkie – ponownie wykonuje  dwa kroki w miejscu,   następnie dwa klaśnięcia,   

już wyjrzały z pączka – unoszą ręce w górę, wykonuje  obrót w lewą    stronę,   

siedzą na gałązkach –  wykonuje  obrót w prawą stronę,  

Kiedy będzie Wielkanoc – dziecko obraca  się w lewą stronę ,  

 wierzbę pytają – klaszczą zgodnie z rytmem piosenki,   

Kiedy będzie Wielkanoc – obraca się w prawą stronę ,  

wierzbę pytają – klaszczą zgodnie z rytmem piosenki. 

 2. A kurczątka z zającem – jeśli to możliwe zróbcie koło i maszerujcie  w miejscu,  

 podskakują na łące – Wykonaj  podskok,  

 Hop, hop, hop, hop, hop, hop – wykonaj  dwa podskoki,   

podskakują na łące – maszeruj w miejscu,  

Ref.: Wielkanocne kotki… jw. 

  • Śniadanie wielkanocne – ćwiczenie narządów artykulacyjnych.  Zdjęcia przedstawiają: żurek na talerzu, białą kiełbasę, jajka, babkę wielkanocną. Rodzic. pokazuje zdjęcia potraw charakterystycznych dla Świąt Wielkanocnych i wypowiada rymowankę. Dziecko  naśladuje  zaproponowane przez Rodzica  dźwięki oraz ruchy. Zabawę można  powtórzyć  kilka razy, wypowiadając rymowankę Iwony Fabiszewskiej: cicho, głośno, wolno, szybko. 
  • Rymowanka 

 Najpierw żurek z kiełbasą –  dziecko mówi: mniam, mniam, mniam, i głaszcze  się po brzuchu,  

 i ziemniaki z okrasą – dziecko dmucha na gorące ziemniaki,  

potem pyszne jajeczka – wypowiada  głoskę mmmmm na zmianę: cicho  i głośno,  

a na końcu – babeczka – dziecko  nabiera dużo powietrza, zamyka  usta  i wypycha  policzki. 

  • Zabawa matematyczna: jeśli to możliwe proszę uszykować  po pięć: talerzy, łyżek, widelców, kubeczków, wazon z baziami, rzeżucha w doniczce, baranek z cukru, obrus. Rodzic nakrywa stół białym obrusem. Proponuje dziecku przygotowanie wielkanocnego stołu dla pięciu osób. Dziecko ustawia  na stole odpowiednią liczbę talerzy, sztućców, kubeczków. Na środku stołu umieszcza np.  wazon z palemką, a obok wazonu – rzeżuchę w doniczce i baranka z cukru. 

• Potrawy wielkanocne – odnajdywanie obrazków przedstawiających potrawy wielkanocne (za pomocą instrukcji słownych). Obrazki lub zdjęcia przedstawiające charakterystyczne dla Świąt Wielkanocnych potrawy, np.: jajko, kiełbasę, babkę (ciasto), mazurka (obrazki można powycinać ze kolorowych gazetek reklamowych) sznurek, wycięte z czerwonego papieru koło lub czerwony krążek. Rodzic układa na dywanie pole kratkowane z kolorowego sznurka, np. 6 x 6 (każda kratka musi być takiej wielkości, aby dziecko  mogło stanąć w niej swobodnie obiema stopami). W dowolnych kratkach układamy  obrazki przedstawiające potrawy wielkanocne. Zaznacza początek trasy (wejście do kuchni) wyciętym z papieru czerwonym kołem lub czerwonym krążkiem. Proponujemy  dziecku  pomoc w przeniesieniu potraw z kuchni na stół wielkanocny. Za pomocą instrukcji słownej, np.: dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu, dwa kroki w bok, dziecko przemieszcza się z kratki do kratki, podnosi pierwszy obrazek, który napotkało, wypowiada nazwę przedstawionej na nim potrawy, dzieląc  ją rytmicznie na sylaby, a następnie układa obrazek na stole. 

  • Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa. Dziecko siedzą Rodzic  mówi rymowankę, dziecko  pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.  

– Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. 

–  Jeden poszedł do domu, to ile zostało?  

– Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało.  

– Jeden poszedł do domu, to ile zostało? 

– Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. 

–  Jeden poszedł do domu, to ile zostało? 

-Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało.  

– Dwóch poszło do domu, to ile zostało? 

–  Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło. 

Kochane dzieci wciąż o Was myślimy i dokładamy wszelkich starań aby zabawy, które Wam przesyłamy były atrakcyjne i  możliwe do wykonania w domu.  

Święto Wielkiej Nocy to czas otuchy i nadziei, 
czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka. 
Życzę, aby Święta Wielkanocne jakże inne w tym roku,  przyniosły radość, 
pokój oraz wzajemną życzliwość. 
By stały się źródłem wzmacniania ducha!  

Pozdrawiam Was i ściskam Arleta Drzewiecka. 

Źródło: Mac Edukacja, Internet, zasoby własne.  

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.