Stół wielkanocny
Kochane dzieci, drodzy rodzice przesyłam kolejna porcję zabaw świątecznych. Jeśli to możliwe pobawcie się w rodzinnym gronie. Zauważcie, że okres przedświąteczny to wspaniały czas kiedy możemy poznać nasze rodzinne i narodowe zwyczaje związane z Wielkanocą. Pamiętajcie nie tylko o cielesnej, ale i duchowej stronie świąt.
Temat kompleksowy: Wielkanoc
Temat dnia: Stół wielkanocny
Posłuchaj piosenki „ Wielkanocny poranek”,
1. W wielkanocny poranek – dziecko obraca się w lewą stronę,
dzwoni dzwonkiem baranek – obraca się w prawą stronę,
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń – klaszcze zgodnie z rytmem piosenki,
dzwoni dzwonkiem baranek – kładzie ręce na biodrach, wysuwa raz lewą, raz prawą nogę do przodu.
Ref.: Wielkanocne kotki – wykonuje dwa kroki w miejscu, dwa klaśnięcia,
robiąc miny słodkie – ponownie wykonuje dwa kroki w miejscu, następnie dwa klaśnięcia,
już wyjrzały z pączka – unoszą ręce w górę, wykonuje obrót w lewą stronę,
siedzą na gałązkach – wykonuje obrót w prawą stronę,
Kiedy będzie Wielkanoc – dziecko obraca się w lewą stronę ,
wierzbę pytają – klaszczą zgodnie z rytmem piosenki,
Kiedy będzie Wielkanoc – obraca się w prawą stronę ,
wierzbę pytają – klaszczą zgodnie z rytmem piosenki.
2. A kurczątka z zającem – jeśli to możliwe zróbcie koło i maszerujcie w miejscu,
podskakują na łące – Wykonaj podskok,
Hop, hop, hop, hop, hop, hop – wykonaj dwa podskoki,
podskakują na łące – maszeruj w miejscu,
Ref.: Wielkanocne kotki… jw.
- Śniadanie wielkanocne – ćwiczenie narządów artykulacyjnych. Zdjęcia przedstawiają: żurek na talerzu, białą kiełbasę, jajka, babkę wielkanocną. Rodzic. pokazuje zdjęcia potraw charakterystycznych dla Świąt Wielkanocnych i wypowiada rymowankę. Dziecko naśladuje zaproponowane przez Rodzica dźwięki oraz ruchy. Zabawę można powtórzyć kilka razy, wypowiadając rymowankę Iwony Fabiszewskiej: cicho, głośno, wolno, szybko.
- Rymowanka
Najpierw żurek z kiełbasą – dziecko mówi: mniam, mniam, mniam, i głaszcze się po brzuchu,
i ziemniaki z okrasą – dziecko dmucha na gorące ziemniaki,
potem pyszne jajeczka – wypowiada głoskę mmmmm na zmianę: cicho i głośno,
a na końcu – babeczka – dziecko nabiera dużo powietrza, zamyka usta i wypycha policzki.
- Zabawa matematyczna: jeśli to możliwe proszę uszykować po pięć: talerzy, łyżek, widelców, kubeczków, wazon z baziami, rzeżucha w doniczce, baranek z cukru, obrus. Rodzic nakrywa stół białym obrusem. Proponuje dziecku przygotowanie wielkanocnego stołu dla pięciu osób. Dziecko ustawia na stole odpowiednią liczbę talerzy, sztućców, kubeczków. Na środku stołu umieszcza np. wazon z palemką, a obok wazonu – rzeżuchę w doniczce i baranka z cukru.
• Potrawy wielkanocne – odnajdywanie obrazków przedstawiających potrawy wielkanocne (za pomocą instrukcji słownych). Obrazki lub zdjęcia przedstawiające charakterystyczne dla Świąt Wielkanocnych potrawy, np.: jajko, kiełbasę, babkę (ciasto), mazurka (obrazki można powycinać ze kolorowych gazetek reklamowych) sznurek, wycięte z czerwonego papieru koło lub czerwony krążek. Rodzic układa na dywanie pole kratkowane z kolorowego sznurka, np. 6 x 6 (każda kratka musi być takiej wielkości, aby dziecko mogło stanąć w niej swobodnie obiema stopami). W dowolnych kratkach układamy obrazki przedstawiające potrawy wielkanocne. Zaznacza początek trasy (wejście do kuchni) wyciętym z papieru czerwonym kołem lub czerwonym krążkiem. Proponujemy dziecku pomoc w przeniesieniu potraw z kuchni na stół wielkanocny. Za pomocą instrukcji słownej, np.: dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu, dwa kroki w bok, dziecko przemieszcza się z kratki do kratki, podnosi pierwszy obrazek, który napotkało, wypowiada nazwę przedstawionej na nim potrawy, dzieląc ją rytmicznie na sylaby, a następnie układa obrazek na stole.
- Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa. Dziecko siedzą Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.
– Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało.
– Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
– Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało.
– Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
– Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało.
– Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
-Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało.
– Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
– Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
Kochane dzieci wciąż o Was myślimy i dokładamy wszelkich starań aby zabawy, które Wam przesyłamy były atrakcyjne i możliwe do wykonania w domu.
Święto Wielkiej Nocy to czas otuchy i nadziei,
czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka.
Życzę, aby Święta Wielkanocne jakże inne w tym roku, przyniosły radość,
pokój oraz wzajemną życzliwość.
By stały się źródłem wzmacniania ducha!
Pozdrawiam Was i ściskam Arleta Drzewiecka.
Źródło: Mac Edukacja, Internet, zasoby własne.