Odgłosy dochodzące z łąki – dzieci 4 – letnie

Witam wszystkie dzieci . Kontynuujemy  temat związany z poznawaniem majowej łąki.  

Dziś skupimy się głównie na odgłosach dochodzących z łąki. 

• Wprowadzeniem do tematu, będzie słuchanie utworu „Lot trzmiela”- Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. 

Proszę uważnie posłuchajcie tego utworu 

Po wysłuchanie utworu, rodzic prosi aby dziecko opisało swoje wrażenia. Określiło z pomocą osoby dorosłej tempo utworu, nastrój. Dziecko może też spróbować wymienić nazwy owadów, które wydają dźwięki podobne do tych usłyszanych w utworze. 

• Czy wiecie dzieci jak wygląda ślimak?  

. Dziecko opisuje wygląd ślimaka, zwraca uwagę na wygląd muszli oraz na wyraźnie zaznaczone czułki. Rodzic może opowiedzieć dziecku ciekawostki o życiu ślimaków. Ślimak winniczek to największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej 

wilgotności – lasy, parki, ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ze ślimaków winniczków robi się różne potrawy. Popularne są zwłaszcza w kuchni francuskiej. Proszę  zapytać, czy na łące można zobaczyć czy usłyszeć ślimaka. Następnie proszę wręczyć dziecku kolorowy sznurek i zaproponować aby dziecko ułożyło z nich skręconą muszlę ślimaka. 

•  Teraz poskaczemy jak  żabki w zabawie – Żabie skoki  

Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje 5 kartoników z narysowanymi na nich sylwetami kwiatów (na pierwszym kartoniku 1 kwiatek, na drugim  2 kwiatki, kolejno 3, 4 i 5 kwiatków). 

Na podłodze proszę ułożyć sznurki lub wstążki (w kształcie koła) w różnych kolorach – będą to  kwiaty. Dziecko (żabka)  skacze pomiędzy kwiatami. Gdy rodzic podniesie do góry kartonik z narysowanymi na nim sylwetami kwiatów (od 1 do 5). Dziecko zatrzymuje się przy dowolnym sznurku – kwiatku. Wskakuje na kwiatek (do środka koła) tyle razy, ile 

kwiatków znajduje się na kartoniku. 

• Oglądanie filmu edukacyjnego Łąka

• Rozmowa na temat filmu. 

Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta odwiedziły łąkę? Jakie znane wam kwiaty rosły na łące? Co robiły zwierzęta na łące? Dlaczego owady lubią kwiaty? Uzupełnia i porządkuje wypowiedzi dziecka. Zwraca uwagę na pożyteczną rolę owadów. 

Owady lubią kwiaty, bo znajdują na nich pożywienie: pyłek i nektar. Jednocześnie przenoszą 

pyłek na inne kwiaty, co umożliwia ich zapylenie. To bardzo ważne dla kwiatów. Dopiero po 

zapyleniu bowiem mogą powstać owoce. To dlatego kwiaty przyciągają do siebie owady 

na różne sposoby, np.: poprzez piękne kolory, aromatyczny zapach i pyszny, słodki pyłek. 

• Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. Utrwalanie nazw zwierząt oraz rodzaju wydawanych przez nie dźwięków. 

Dziecko podaje nazwy zwierząt, które usłyszały. Wyklaskują je rytmicznie (z podziałem na sylaby. Dziecko, naśladuje wydawane przez nie głosy. 

• Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ortofoniczna – Żaby na łące. 

Rodzic mówi dziecku zagadkę: 

Na łące kumkają, zielone sukienki mają. (żaby) 

Dziecko odgaduje zagadkę i naśladuje głos żaby, skacząc po pokoju: 

re, re, kum, kum, re, re, kum, kum.  

•Na zakończenie proszę aby dziecko ulepiło z plasteliny np. ślimaczka lub żabkę. 

Życzę dalszego poznawania mieszkańców łąki oraz ich odgłosów. 

 Pozdrawiam i ściskam Was mocno! Lilla Kuczkowska 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.