Odgłosy dochodzące z łąki – dzieci 4 – letnie
Witam wszystkie dzieci . Kontynuujemy temat związany z poznawaniem majowej łąki.
Dziś skupimy się głównie na odgłosach dochodzących z łąki.
• Wprowadzeniem do tematu, będzie słuchanie utworu „Lot trzmiela”- Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.
Proszę uważnie posłuchajcie tego utworu
Po wysłuchanie utworu, rodzic prosi aby dziecko opisało swoje wrażenia. Określiło z pomocą osoby dorosłej tempo utworu, nastrój. Dziecko może też spróbować wymienić nazwy owadów, które wydają dźwięki podobne do tych usłyszanych w utworze.
• Czy wiecie dzieci jak wygląda ślimak?
. Dziecko opisuje wygląd ślimaka, zwraca uwagę na wygląd muszli oraz na wyraźnie zaznaczone czułki. Rodzic może opowiedzieć dziecku ciekawostki o życiu ślimaków. Ślimak winniczek to największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej
wilgotności – lasy, parki, ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ze ślimaków winniczków robi się różne potrawy. Popularne są zwłaszcza w kuchni francuskiej. Proszę zapytać, czy na łące można zobaczyć czy usłyszeć ślimaka. Następnie proszę wręczyć dziecku kolorowy sznurek i zaproponować aby dziecko ułożyło z nich skręconą muszlę ślimaka.
• Teraz poskaczemy jak żabki w zabawie – Żabie skoki
Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje 5 kartoników z narysowanymi na nich sylwetami kwiatów (na pierwszym kartoniku 1 kwiatek, na drugim 2 kwiatki, kolejno 3, 4 i 5 kwiatków).
Na podłodze proszę ułożyć sznurki lub wstążki (w kształcie koła) w różnych kolorach – będą to kwiaty. Dziecko (żabka) skacze pomiędzy kwiatami. Gdy rodzic podniesie do góry kartonik z narysowanymi na nim sylwetami kwiatów (od 1 do 5). Dziecko zatrzymuje się przy dowolnym sznurku – kwiatku. Wskakuje na kwiatek (do środka koła) tyle razy, ile
kwiatków znajduje się na kartoniku.
• Oglądanie filmu edukacyjnego Łąka.
• Rozmowa na temat filmu.
Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta odwiedziły łąkę? Jakie znane wam kwiaty rosły na łące? Co robiły zwierzęta na łące? Dlaczego owady lubią kwiaty? Uzupełnia i porządkuje wypowiedzi dziecka. Zwraca uwagę na pożyteczną rolę owadów.
Owady lubią kwiaty, bo znajdują na nich pożywienie: pyłek i nektar. Jednocześnie przenoszą
pyłek na inne kwiaty, co umożliwia ich zapylenie. To bardzo ważne dla kwiatów. Dopiero po
zapyleniu bowiem mogą powstać owoce. To dlatego kwiaty przyciągają do siebie owady
na różne sposoby, np.: poprzez piękne kolory, aromatyczny zapach i pyszny, słodki pyłek.
• Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. Utrwalanie nazw zwierząt oraz rodzaju wydawanych przez nie dźwięków.
Dziecko podaje nazwy zwierząt, które usłyszały. Wyklaskują je rytmicznie (z podziałem na sylaby. Dziecko, naśladuje wydawane przez nie głosy.
• Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ortofoniczna – Żaby na łące.
Rodzic mówi dziecku zagadkę:
Na łące kumkają, zielone sukienki mają. (żaby)
Dziecko odgaduje zagadkę i naśladuje głos żaby, skacząc po pokoju:
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum.
•Na zakończenie proszę aby dziecko ulepiło z plasteliny np. ślimaczka lub żabkę.
Życzę dalszego poznawania mieszkańców łąki oraz ich odgłosów.
Pozdrawiam i ściskam Was mocno! Lilla Kuczkowska