Oszczędzamy wodę

Witam Was kochane dzieci wraz z Waszymi rodzicami! 

 Oto kilka propozycji zajęć i zabaw.  

 Bardzo za Wami tęsknimy i nie możemy się doczekać kiedy się spotkamy. 

Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę ”  

Temat dnia: „Oszczędzamy wodę 

• Co zagraża przyrodzie? A co służy przyrodzie?  – Drogi rodzicu. Zadaj to pytanie dziecku i poproś je aby  swobodnie wypowiedziało się na ten temat.  Aby trochę pomóc dziecku można pokazać kosz na śmieci ( lub jeśli segregujecie śmieci – worki odpowiednich kolorów) do tego np. papierki, butelkę plastikową lub opakowanie po jogurcie.  Można tak naprowadzać dziecko aby doszło do wniosku, że śmiecenie, nie sprzątanie po sobie śmieci zagraża przyrodzie a segregowanie śmieci, wrzucanie ich do odpowiednich pojemników służy (pomaga) przyrodzie, środowisku. 

• Zabawa ruchowa Przeprawa przez wodę

Proszę aby dziecko wycięło z gazety  lub innego papieru kilka kółek, tak jak potrafi. Rozkładamy je na podłodze(wodzie), w odległości jednego kroku od dziecka. Umawiamy   

się z dzieckiem, że są to kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie lub podłodze 

• Zabawa ruchowa Dbamy o przyrodę. 

Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonuje czynność podaną przez rodzica, związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin, wyrzucanie papierką po cukierku do kosza. Zabawę można powtórzyć kilka razy. 

• Zabawa ruchowa Podlej rośliny

Rodzic jest kwiatkiem, wykonuje przysiad podparty, powoli podnosi się z przysiadu podpartego, unosząc ramiona, po czym opada, wykonując skłon w przód. Wtedy dziecko – ogrodnik  naśladuje czynność podlewania kwiatów, chodząc wokół rodzica. Zabawę powtarzamy kilka razy i następnie zamieniamy się rolami. 

• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! 

Rodzic prosi dziecko aby usiadło wygodnie i zaprasza do wysłuchania opowiadania. 

Proszę przeczytać  opowiadanie. 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to 

bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran 

i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek 

z dinozaurem stał bezczynnie obok. 

– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas 

mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie 

mamy kubeczki. 

– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko 

troszeczkę. Naprawdę. 

– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię 

przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym 

czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby 

– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. 

– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła 

miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno 

nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. 

– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja 

zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. 

– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała 

nasza grupa. 

– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. 

– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje 

wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej 

dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. 

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. 

– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, 

jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy 

marnować jej bez potrzeby. 

– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – 

obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. 

– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej 

rymowanki. Posłuchajcie: 

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! 

Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą 

marnować wody. 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. 

Rodzic zadaje pytania: 

− W jaki sposób Ada myła zęby? 

− Dlaczego należy oszczędzać wodę? 

• Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki – Podskocz, klaśnij i przykucnij. 

Proszę nauczyć dziecko rymowanki: 

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!  

Gdy już powtarza samodzielnie rymowankę, zapraszamy je do zabawy. Dziecko maszeruje po pokoju, na klaśnięcie rodzica lub inny, umowny sygnał  wykonuje: podskok, klaszcze  i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę; Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!  

• Proszę  porozmawiać z dzieckiem  na temat sposobów oszczędzania wody. 

. Dziecko, z pomocą rodzica podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady: 

− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, 

− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki, 

− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie. 

• Ćwiczenie relaksacyjne – Masaż wodny

Można włączyć nagranie spokojnej melodii. Rodzic opowiada o wodzie i  rysuje palcem na plecach siedzącego przed nim dziecka według polecenia: kropki, kreski i linie, stuka opuszkami palców itp. Na koniec naśladuje strząsanie wody z rąk i powtarza rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o przyrodę! Następnie rodzic zamienia się rolą z dzieckiem. Kiedy rodzic opowiada o wodzie, dziecko rysuje palcem na plecach, siedzącego przed nim rodzica. 

  • Praca plastyczna: Rozdmuchiwanie farby słomką do napojów. 

Dziś  alternatywne malowanie z dzieckiem. Ponieważ nieodłącznie wiąże się z chlapaniem i lekkim bałaganem, zabawa na pewno spodoba się dziecku. Zabawa stanowi też jeden z elementów ćwiczeń logopedycznych poprawiających artykulację dzieci poprzez ćwiczenie prawidłowego oddechu.  W tym celu wykorzystamy malowanie przy życiu słomki do napojów. Wykorzystujemy farby, różnych kolorów, dość mocno rozwodnione Nasze „dmuchańce” zaczniemy  od zrobienia niewielkich kleksów z rozcieńczonych wodą kolorowych farb. Kleksy te rozdmuchamy w różne strony za pomocą rurki do napojów. Zabawa może obejmować tworzenie kleksów, bądź konkretnych kompozycji, np. podwodnej rafy koralowej, zabawnych stworków, drzew, kolorowych kwiatów itp. 

Wielorazowa słomka do napojów (TĘCZOWY) - Wielorazowe słomki ...
Plakat Kolorowe ilustracje Plamy, plamy, plamy Tło • Pixers ...

Życzę miłej zabawy. Ściskam Was mocno i pozdrawiam.  

Lilla Kuczkowska 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.