Kropelka wody

Zabawy dla dzieci 5, 6 – letnich (Żabki, Żuczki, Stokrotki, Motylki)

Witam Rodziców i dzieci!

W tym tygodniu zajmiemy się ochroną przyrody. Na początek drogie dzieci rozwiążcie zagadkę:

Służy do pica,

Służy do mycia,

Bez niej na Ziemi

Nie byłoby życia.

(woda)

A teraz Rodzicu wspólnie z dzieckiem poszukajcie skojarzeń do słowa woda. Odszukajcie, jeśli macie możliwość zdjęcie globusa i niech dziecko przyjrzy mu się uważnie – niech zwróci uwagę na kolor niebieski i na dużą ilość wód w naturalnych zbiornikach wodnych – woda w morzach i oceanach jest słona i nie można jej wykorzystywać do życia roślin i zwierząt lądowych, jest także nieprzydatna dla człowieka.

Teraz niech dziecko posłucha wiersza:

Rozmowa z kroplą wody”.

– Jestem kropla, bardzo potrzebna kropla wody.

– Komu?

– Ludziom.

– Do czego?

– Do pica, mycia i gotowania, zmywania naczyń i sprzątania.

– Skąd przychodzisz kropelko?

– Z rzeki.

– Oj, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki.

– W gości brudna nie przychodzę. Piorą mnie do czysta w drodze.

– Jaką odbywasz drogę?

– Przez różne sitka, filtry i rury, płynę coraz bardziej czysta.

– Twoja czystość warta pochwały…

– Moja? To wielu ludzi trud niebywały, by do pica, do prania, do mycia dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.

Rodzicu zadaj dziecku pytania do wiersza:

– Do czego potrzebna jest woda?

– Skąd przychodzi?

– Jaką drogę pokonuje?

– Jak się nazywa miejsca, gdzie się oczyszcza wodę?

Wspólnie ustalcie, co / kto nie może żyć bez wody – kwiaty, ryby, człowiek, zwierzęta, drzewa.

Zwrócenie uwagi, że woda jest czynnikiem niezbędnym do życia.

Dziecko wypowiada się na temat Dlaczego woda powinna być czysta, a nie zanieczyszczona?

Teraz zapraszam was do przeprowadzenia zabawy badawczej. Uszykujcie sobie dwa słoiki z wodą, kawałki mydła, trochę piasku, gazę i watę.

Zabawa badawcza – Woda czysta i brudna.

Rodzic wyjaśnia dziecku, że w trakcie, gdy używamy wodę, bardzo często ulega ona zabrudzeniu. Taka woda jest niezdrowa dla ludzi, zwierząt i roślin. Ponieważ trudno zrezygnować z używania wody, ludzie wymyślili sposób na jej oczyszczanie – filtry. Miejsca, w których oczyszcza się brudną wodę nazywamy oczyszczalniami ścieków.

Następnie Rodzic pokazuje dziecku w słoikach zanieczyszczoną wodę (w jednym są kawałki mydła, w drugim piasek). Dzieci opisują wygląd wody oglądając, jeśli posiadają przez lupę. Następnie wspólnie przygotowują filtry.

Filtr stanowi nałożona na słoiki gaza z watą, przez którą będziemy filtrować zanieczyszczoną wodę. Dziecko nalewa zanieczyszczoną wodę na filtry, obserwują wylewającą się wodę.

Następnie dziecko wyciąga wniosek z obserwacji: wodę można oczyścić poprzez filtrowanie.

Przyrzeczenia dziecka.

Przyrzekam: chronić przyrodę, oszczędzać wodę, dbać o zwierzęta, kwiatki hodować, drzewa szanować, Ziemię ratować, nigdy nie śmiecić i uczyć tego wszystkie dzieci”.

Udanej zabawy Wam życzę😃

Pani Ania

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.