Kropelka wody
Zabawy dla dzieci 5, 6 – letnich (Żabki, Żuczki, Stokrotki, Motylki)
Witam Rodziców i dzieci!
W tym tygodniu zajmiemy się ochroną przyrody. Na początek drogie dzieci rozwiążcie zagadkę:
Służy do pica,
Służy do mycia,
Bez niej na Ziemi
Nie byłoby życia.
(woda)
A teraz Rodzicu wspólnie z dzieckiem poszukajcie skojarzeń do słowa woda. Odszukajcie, jeśli macie możliwość zdjęcie globusa i niech dziecko przyjrzy mu się uważnie – niech zwróci uwagę na kolor niebieski i na dużą ilość wód w naturalnych zbiornikach wodnych – woda w morzach i oceanach jest słona i nie można jej wykorzystywać do życia roślin i zwierząt lądowych, jest także nieprzydatna dla człowieka.
Teraz niech dziecko posłucha wiersza:
„Rozmowa z kroplą wody”.
– Jestem kropla, bardzo potrzebna kropla wody.
– Komu?
– Ludziom.
– Do czego?
– Do pica, mycia i gotowania, zmywania naczyń i sprzątania.
– Skąd przychodzisz kropelko?
– Z rzeki.
– Oj, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki.
– W gości brudna nie przychodzę. Piorą mnie do czysta w drodze.
– Jaką odbywasz drogę?
– Przez różne sitka, filtry i rury, płynę coraz bardziej czysta.
– Twoja czystość warta pochwały…
– Moja? To wielu ludzi trud niebywały, by do pica, do prania, do mycia dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.
Rodzicu zadaj dziecku pytania do wiersza:
– Do czego potrzebna jest woda?
– Skąd przychodzi?
– Jaką drogę pokonuje?
– Jak się nazywa miejsca, gdzie się oczyszcza wodę?
Wspólnie ustalcie, co / kto nie może żyć bez wody – kwiaty, ryby, człowiek, zwierzęta, drzewa.
Zwrócenie uwagi, że woda jest czynnikiem niezbędnym do życia.
Dziecko wypowiada się na temat Dlaczego woda powinna być czysta, a nie zanieczyszczona?
Teraz zapraszam was do przeprowadzenia zabawy badawczej. Uszykujcie sobie dwa słoiki z wodą, kawałki mydła, trochę piasku, gazę i watę.
Zabawa badawcza – Woda czysta i brudna.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że w trakcie, gdy używamy wodę, bardzo często ulega ona zabrudzeniu. Taka woda jest niezdrowa dla ludzi, zwierząt i roślin. Ponieważ trudno zrezygnować z używania wody, ludzie wymyślili sposób na jej oczyszczanie – filtry. Miejsca, w których oczyszcza się brudną wodę nazywamy oczyszczalniami ścieków.
Następnie Rodzic pokazuje dziecku w słoikach zanieczyszczoną wodę (w jednym są kawałki mydła, w drugim piasek). Dzieci opisują wygląd wody oglądając, jeśli posiadają przez lupę. Następnie wspólnie przygotowują filtry.
Filtr stanowi nałożona na słoiki gaza z watą, przez którą będziemy filtrować zanieczyszczoną wodę. Dziecko nalewa zanieczyszczoną wodę na filtry, obserwują wylewającą się wodę.
Następnie dziecko wyciąga wniosek z obserwacji: wodę można oczyścić poprzez filtrowanie.
Przyrzeczenia dziecka.
„Przyrzekam: chronić przyrodę, oszczędzać wodę, dbać o zwierzęta, kwiatki hodować, drzewa szanować, Ziemię ratować, nigdy nie śmiecić i uczyć tego wszystkie dzieci”.
Udanej zabawy Wam życzę😃
Pani Ania