Sadzimy kwiatki
Witam Was kochane dzieci wraz z Waszymi rodzicami!
Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ziemi – akcje prowadzone corocznie wiosną, których celem jest promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie. Organizatorzy Dnia Ziemi chcą uświadomić wszystkim ludziom, jak kruchy jest ekosystem naszej planety planety. Na obchody składa się zwykle wiele wydarzeń organizowanych przez różnorodne instytucje. Dzień Ziemi ma skłonić nas do zastanowienia się nad sytuacją naszej planetyi podjęcia działań, które mogą pomóc w ochronie klimatu.
Oto kilka propozycji zajęć i zabaw, które powinny uświadomić dzieciom , jak ważne jest dla nas wszystkich dbanie o przyrodę.
Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę ”
Temat dnia: „Sadzimy rośliny”
• Ćwiczenie pamięci – Kwiaty ogrodowe.
Proszę aby dziecko przyjrzało się sylwetom kwiatów ogrodowych na obrazku poniżej, np.: hiacynta, tulipana, bratka, róży i podało nazwy tych kwiatów, powiedziało gdzie można je spotkać (są uprawiane w ogrodzie lub w doniczce). Dziecko liczy także te kwiaty.
. Wskazuje, który kwiat jest: pierwszy, drugi, trzeci,
a który – czwarty. Dziecko może również narysować poszczególne kwiaty i wyciąć je(samo lub z pomocą rodzica). Takie wycięte kwiatki rodzic układa na stole. Dziecko je liczy, wskazuje który kwiat jest: pierwszy, drugi, trzeci , czwarty. Następnie dziecko odwraca się a rodzic chowa sylwetę jednego kwiatu. Dziecko patrzy i odgaduje, którego kwiatu brakuje, po czym odtwarza początkowy układ kwiatów – dokładając odpowiedni kwiat.
• Na rabatce – zajęcia matematyczne.
Dziecko patrzy na obrazek:
− odpowiada na pytanie, czy zna kwiaty przedstawione na rysunku,
− nazywa kwiaty z pomocą osoby dorosłej.
– liczy kwiaty w każdej skrzyni i mówi ile kwiatów rośnie w skrzyni a ile brakuje, żeby ich liczba zgadzała się z liczbą kropek na skrzynkach np.: ( hiacynt jest 1 a powinno ich być tyle ile kropek czyli 2, brakuje więc 1 hiacynt, brak 1 bratka, 2 tulipanów i 1 róży ) .
- Narysuj po śladzie , jadąc paluszkiem po ekranie kwiat tulipana.
• Zabawa ruchowa Bukiety.
Można wykorzystać wcześniej narysowane i wycięte przez dziecko kwiaty lub obrazki kwiatów wycięte np. z kolorowych gazet. Dziecko rozkłada sylwety kwiatów na podłodze lub dywanie i zaprasza dziecko do zabawy, przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej czy poważnej np. „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego
Dziecko spaceruje swobodnie po kwiatowym ogrodzie, omijając leżące sylwety. Na przerwę
w muzyce podnosi wysoko po jednym kwiatku i mówi jego nazwę. Powtarzamy zabawę
kilka razy. Na koniec zabawy dziecko tworzy bukiet – zbiera wszystkie kwiatki. Chętne dziecko z pomocą rodzica liczy w dostępnym dla siebie zakresie, z ilu kwiatów składa się jego bukiet.
• Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – Celuj do butelek.
Rodzic ustawia 5 plastikowych butelek tak, aby na pierwszej linii stały 2 butelki, a na drugiej
linii – 3 butelki. Dziecko na zmianę z rodzicem rzucają piłeczką tak, aby przewrócić jak najwięcej butelek. Po każdym rzucie liczą, ile butelek udało się im przewrócić.
• Stemplowanie palcem na temat: Kwitnący ogród.
Rodzic podaje dziecku kartkę i prosi aby dziecko narysowało trawę i łodygi kwiatów. Dziecko macza palce w kolorowych farbach i kończy paluszkowy obrazek. Domalowuje inne elementy przyrody, np.: motyle, słońce, chmury, drzewa.
• Zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków.
Proszę zachęcać dziecko do zabawy różnego rodzaju klockami według własnego pomysłu np. kolorowe kwiatki w ogrodzie.
Bardzo za Wami tęsknię i nie mogę się doczekać kiedy się spotkamy.
Życzę udanej zabawy i całuję Was mocno. Lilla Kuczkowska