Kochane dzieci, tak jak zawsze spotykamy się drugi raz w tym tygodniu. Nadal będziemy poznawać naszą ojczyznę Polskę. Dziś skupimy się na zajęciach matematycznych.
• Nasze zajęcia rozpoczniemy od zabawy ruchowej, którą już poznaliście – Przeskakujemy fale. Po ułożeniu na podłodze ze wstążki lub sznurka „morskich fal” , spróbujcie tańczyć w rym wesołej poleczki :
Na przerwę w muzyce przeskakujemy przez fale.
• Teraz będziemy odtwarzać rytmy. Proszę aby dziecko wzięło do rączek jakiś przedmiot którym będzie wystukiwać rytm np. klocek. Osoba dorosła klaszcze w dłonie, np. dwa razy wolno, trzy razy szybko. W ty tempie wypowiada słowa: Polska to nasz kraj.
Następnie powtarza słowa, jednocześnie klaszcząc w dłonie.
Dziecko wypowiada te same słowa, w takim samym tempie, jednocześnie uderzając klockiem o podłogę. Kiedy dziecko opanuje już tę umiejętność, zmieniamy rytm wypowiadanych słów, a dziecko go naśladuje.
• Teraz poćwiczycie swoje dłonie wyklejając plasteliną koryto rzeki Wisły. Na białej kartce proszę narysować ołówkiem linie imitujące koryto rzeki np. Warty, Wisły. Dziecko wypełnia
je niebieską plasteliną. Następnie według własnego pomysłu dorysowuje kredkami elementy obrazka. Nadaje tytuł swojej pracy.
Teraz odbędziemy Podróż po Polsce , doskonaląc swoje umiejętności matematyczne.
• Zapoznanie z biegiem Wisły.
Jeśli posiadacie państwo w domu mapę Polski to proszę pokazać ją dziecku https://www.google.pl/search?q=mapa+fizyczna+polski+dla+dzieci
Pokazujemy, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Nazywamy je, prosimy aby dziecko ułożyło na stoliczku czy podłodze np. z nitki, sznurka czy wstążki kształt rzeki Warty, Wisły, Odry. Pytamy: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Rodzic pokazuje na mapie Wartę, wyjaśniając, że płynie ona przez nasze miasto Śrem. Następnie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza.
• Teraz kochane dzieci zapraszam was na wycieczkę z biegiem Wisły. Proszę
usiąść skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, udajemy, że płyniemy łódką z biegiem Wisły. Płynąc słuchamy piosenki, którą poznaliście w poniedziałek : „Piosenka młodego patrioty”.
• 1. A teraz przez chwilę, wyobraźcie sobie, że jesteście w górach. Czekają na was, kochane dzieci, nowe zadania matematyczne: przeliczanie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.
Proszę aby dzieci wycięły z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk. Dla rodzica, zielona krepina, bibuła lub materiał (pastwisko) oraz po 5 klocków dla dziecka.
Informujemy, że dziecko dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuję tę miejscowość na mapie. Można powiedzieć dziecku, że mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Rodzic układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Dziecko zabiera sobie pięć klocków. Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dziecko i rodzic płyną łódką w dalszą podróż.
•2. W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.
Potrzebne będą klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter). Rodzic informuje, że dziecko dotarło do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, widzimy budynki różnej wysokości. Rodzic pokazuje kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Dziecko bierze odpowiednią liczbę klocków i układa z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzymy domów, tylko układamy jeden obok drugiego. Dziecko wskazuje wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania płyniemy dalej.
•3. W Toruniu. Tutaj dzieci segregować będą wycięte z papieru pierniki według kształtów.
Rodzic informuje, że wspólnie dotarliśmy do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie.
Rodzic rysuje na kartce, ołówkiem różne kształty pierników (po 5 każdego kształtu). Dziecko je koloruje i próbuje z pomocą osoby dorosłej wyciąć.
Układamy wspólnie z dzieckiem na dywanie trzy koła (np. ze sznurka, wstążki, wełny czy sznurowadeł). a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Rodzic prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dziecko umieszcza sylwety pierników w odpowiednich obręczach.
Następnie kontynuujemy podróż łódką przy dźwiękach piosenki.
•4. Właśnie dotarliśmy do Gdańska i będziemy liczyć statki na morzu.
Potrzebne będą: niebieska krepina lub materiał, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki).
Rodzic informuje dziecko, że dotarło do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa po morzu. Rodzic kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada, ile statków pozostało itd.
• Zakończenie podróży. Rodzic wspólnie z dzieckiem płyną do domu.
• Zabawy konstrukcyjne – Budujemy mosty. Samodzielne rozwiązywanie sytuacji problemowej.
Należy przyszykować: klocki, małe samochody, niebieską krepinę, tekturę.
Osoba dorosła układa na dywanie kawałek niebieskiej krepiny (wstążkę)– rzekę. Z jednej i z drugiej strony rzeki umieszczamy małe samochody. Proponujemy dziecku budowę mostów według własnego pomysłu.
Życzę udanej podróży łódką przez nasz kraj – Polskę i doskonalenia umiejętności matematycznych.
Ściskam was mocno, tęsknię i pozdrawiam. Lilla Kuczkowska