Budynki w mojej miejscowości

Witam wszystkie dzieci . 

Dziś  kontynuujemy  temat związany z poznawaniem naszej miejscowości.  

Temat dnia: Budynki w mojej miejscowości.” 

asembler) rysunek domek - elektroda.pl

•Proponuję rozpoczęcie zajęć z dzieckiem od swobodnej rozmowy na  temat rodzajów domów, np.: domy drewniane, domy murowane jednorodzinne, bloki, wieżowce (dziecko może rysować różne domy). 

•Wycinanie figur geometrycznych, potrzebnych do dalszych zadań. Proszę narysować na kolorowych kartkach kontury małych i dużych kwadratów, prostokątów i  trójkątów (jeśli nie dysponujecie państwo  kolorowymi kartkami, kontury rysujemy na białych kartkach a dziecko je pokoloruje na różne kolory).  Następnie  dziecko wycina  wcześniej narysowane (pokolorowane) figury geometryczne . Następnie segreguje je do kopert według kształtu (kwadraty, prostokąty, trójkąty) 

• Zabawa twórcza Dom. 

Rodzic pyta dziecko, jakie budynki znajdują się w jego  okolicy. Dziecko wypowiada się, opisuje wygląd budynków. Potem rodzic rozkłada na dywanie wcześniej wycięte, papierowe figury geometryczne : np. najpierw wszystkie duże, czerwone (duży, czerwony kwadrat, duży, czerwony prostokąt, duży, czerwony trójkąt). Rodzic pomaga wyciągnąć dziecku wniosek, że wszystkie figury są duże i czerwone a różnią się kształtem (to samo robimy z małymi figurami) np. wyciągamy małe czerwone (mały, czerwony kwadrat, mały, czerwony prostokąt, mały, czerwony  trójkąt). Tak więc wszystkie figury są małe i czerwone więc różnią się znów tylko kształtem. W dalszej kolejności dziecko segreguje figury według kolorów (np. wszystkie czerwone razem, zielone, niebieskie i inne kolory jeśli są). Za każdym razem prosimy dziecko aby same lub z pomocą osoby dorosłej nazwało figury, przeliczyło ile ich jest i podawało jakiego są koloru. Prosimy dziecko aby spróbowało tak ułożyć figury , aby utworzyły dom. 

Dziecko wspólnie z osobą dorosłą  układa np.  na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna), trójkąt (dach). 

•Dom niski i dom wysoki. 

Na 2 pudełka różniące się wysokością,  naklejamy wspólnie z dzieckiem  prostokąty (drzwi), kwadraty ( okna małe i duże). Ustawiamy  przed dzieckiem 2 pudełka – domy. Dziecko wskazuje dom niski i dom wysoki. Można zapytać dziecko, który dom jest według nich charakterystyczny dla wsi, a który dla miasta, jakie budynki znajdują się w naszej  miejscowości zamieszkania: niskie czy wysokie. Następnie dziecko z pomocą osoby dorosłej opisuje wygląd budynków. Wskazuje, który budynek ma małe okna, a który – duże. Przeliczają okna i drzwi w każdym domu, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej. 

• Układanie figur według instrukcji. Rodzic daje dziecku kartkę  A4 i prosi o wybudowanie domu; mówi np.  

Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna. 

Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3 małe 

kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu. Następnie rodzic  prosi dzieci o wybudowanie wysokiego domu. Mówi: 

Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna. 

Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2 duże 

kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu. 

• Wybuduj dom według własnego pomysłu. 

Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układa na 

kartce małe figury i duże figury. Po wykonaniu zadania przykleja figury na kartce. 

Rodzic ogląda z dzieckiem jego pracę i  podziwia budowle. Dziecko opisuje swój budynek – mówi, jaki dom zbudowało i z jakich figur go  ułożyło. 

• Słuchanie piosenki Tutaj mieszkam . Chętne dzieci mogą się nauczyć piosenki. 

• Zabawy konstrukcyjne. Budowanie domków z kolorowych klocków. 

Życzę udanego układania domków z figur geometrycznych. 

 Pozdrawiam Lilla Kuczkowska 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.