Budynki w mojej miejscowości
Witam wszystkie dzieci .
Dziś kontynuujemy temat związany z poznawaniem naszej miejscowości.
Temat dnia: „Budynki w mojej miejscowości.”
•Proponuję rozpoczęcie zajęć z dzieckiem od swobodnej rozmowy na temat rodzajów domów, np.: domy drewniane, domy murowane jednorodzinne, bloki, wieżowce (dziecko może rysować różne domy).
•Wycinanie figur geometrycznych, potrzebnych do dalszych zadań. Proszę narysować na kolorowych kartkach kontury małych i dużych kwadratów, prostokątów i trójkątów (jeśli nie dysponujecie państwo kolorowymi kartkami, kontury rysujemy na białych kartkach a dziecko je pokoloruje na różne kolory). Następnie dziecko wycina wcześniej narysowane (pokolorowane) figury geometryczne . Następnie segreguje je do kopert według kształtu (kwadraty, prostokąty, trójkąty)
• Zabawa twórcza Dom.
Rodzic pyta dziecko, jakie budynki znajdują się w jego okolicy. Dziecko wypowiada się, opisuje wygląd budynków. Potem rodzic rozkłada na dywanie wcześniej wycięte, papierowe figury geometryczne : np. najpierw wszystkie duże, czerwone (duży, czerwony kwadrat, duży, czerwony prostokąt, duży, czerwony trójkąt). Rodzic pomaga wyciągnąć dziecku wniosek, że wszystkie figury są duże i czerwone a różnią się kształtem (to samo robimy z małymi figurami) np. wyciągamy małe czerwone (mały, czerwony kwadrat, mały, czerwony prostokąt, mały, czerwony trójkąt). Tak więc wszystkie figury są małe i czerwone więc różnią się znów tylko kształtem. W dalszej kolejności dziecko segreguje figury według kolorów (np. wszystkie czerwone razem, zielone, niebieskie i inne kolory jeśli są). Za każdym razem prosimy dziecko aby same lub z pomocą osoby dorosłej nazwało figury, przeliczyło ile ich jest i podawało jakiego są koloru. Prosimy dziecko aby spróbowało tak ułożyć figury , aby utworzyły dom.
Dziecko wspólnie z osobą dorosłą układa np. na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna), trójkąt (dach).
•Dom niski i dom wysoki.
Na 2 pudełka różniące się wysokością, naklejamy wspólnie z dzieckiem prostokąty (drzwi), kwadraty ( okna małe i duże). Ustawiamy przed dzieckiem 2 pudełka – domy. Dziecko wskazuje dom niski i dom wysoki. Można zapytać dziecko, który dom jest według nich charakterystyczny dla wsi, a który dla miasta, jakie budynki znajdują się w naszej miejscowości zamieszkania: niskie czy wysokie. Następnie dziecko z pomocą osoby dorosłej opisuje wygląd budynków. Wskazuje, który budynek ma małe okna, a który – duże. Przeliczają okna i drzwi w każdym domu, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej.
• Układanie figur według instrukcji. Rodzic daje dziecku kartkę A4 i prosi o wybudowanie domu; mówi np.
− Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna.
Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3 małe
kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu. Następnie rodzic prosi dzieci o wybudowanie wysokiego domu. Mówi:
− Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna.
Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2 duże
kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu.
• Wybuduj dom według własnego pomysłu.
Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układa na
kartce małe figury i duże figury. Po wykonaniu zadania przykleja figury na kartce.
Rodzic ogląda z dzieckiem jego pracę i podziwia budowle. Dziecko opisuje swój budynek – mówi, jaki dom zbudowało i z jakich figur go ułożyło.
• Słuchanie piosenki Tutaj mieszkam . Chętne dzieci mogą się nauczyć piosenki.
• Zabawy konstrukcyjne. Budowanie domków z kolorowych klocków.
Życzę udanego układania domków z figur geometrycznych.
Pozdrawiam Lilla Kuczkowska