Łąka w maju

Kochane dzieci, to już kolejny tydzień maja. Teraz poznawać będziemy łąkę o tej właśnie porze roku : rośliny  i zwierzęta, które można na łące spotkać. 

• Nasze zajęcia  rozpoczniemy od zabawy ruchowej – Motyle na łące. 

Proszę aby dziecko z rodzicem wycięło wcześniej kolorowe kółka – kwiaty (zielone, czerwone, niebieskie i żółte). Układamy je na podłodze w pewnej odległości od siebie. 

Dziecko (motyl) porusza się między kwiatami przy dźwiękach piosenki pt. „Bal na łące” w wykonaniu  zespołu Śpiewające  Brzdące.  

Na przerwę w muzyce  motyl siada skrzyżnie na kwiatku w kolorze zgodnym z kolorem, który pokaże rodzic. Następnie, nie pokazujemy koloru tylko mówimy np. motylek usiadł na kwiatku koloru żółtego. 

• Jeśli posiadacie państwo książki o tematyce przyrodniczej, atlasy lub ilustracje przedstawiające rośliny i zwierzęta – mieszkańców łąki, obejrzyjcie je razem z dzieckiem i poproście aby dziecko spróbowało rozpoznać i nazwać znane  rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę. Osoba dorosła zapoznaje z nazwami tych, które są dziecku nieznane. 

Przekazuje podstawowe informacje na ich temat. Można wskazywać kolejno obrazki, pytać 

o nazwę rośliny lub zwierzęcia i prosić o opisanie jej/jego wyglądu. 

• Zapachy dochodzące z łąki – rozpoznawanie ziół po zapachu. 

Jeśli  posiadacie państwo w domu, np. w doniczce,   rosnące na łące zioła: lawendę, szałwię, miętę, rumianek, zapoznajcie dziecko z ich  zapachem, nazywając odpowiednio każdą roślinę.  

https://www.bing.com/images/search?q=obrazki+mi%c4%99ty%2c+sza%c5%82wi+%2c+lawendy&qpvt=obrazki+mi%c4%99ty%2c+sza%c5%82wi+%2c+lawendy&FORM=IGRE

Następnie zasłońcie dziecku oczy i niech powącha wybrane przez siebie zioło i  spróbuje odgadnąć jego nazwę  i pokazać tą roślinę na obrazku czy w rzeczywistości. 

• Teraz znów zabawa bieżna Żaba i pszczoła 

Umawiamy się z dzieckiem, że na chwilę zamieniamy się w żabę. Możemy narysować żabę i przykleić ją lub przyczepić zszywaczem do opaski i założyć na głowę. Żaba staje z boku sali 

w środku koła ułożonego z niebieskiej wstążki (stawu). Dziecko – pszczoła – biega po pokoju – łące, w jednym kierunku. Naśladują rękami ruch skrzydeł pszczoły. Wypowiada dźwięki: bzzz, bzzz. Na hasło lub umówiony sygnał,  wskakuje żaba, udając jej odgłos. Pszczoła, przestraszona, zatrzymuje się (żaba może  zjeść tylko poruszającą się pszczołę) i stoi nieruchomo do chwili, aż żaba zejdzie z łąki, czyli wróci na swoje miejsce. Sygnał do zejścia żaby z łąki podaje rodzic, wypowiadając słowa: Żabo, skocz do wody. Zrób to dla ochłody. 

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Kwiatek na łące. 

Do zabawy wykorzystujemy wycięte wcześniej żółte kółko (słońce) Dziecko jest kwiatkiem, który rośnie na łące. Stoi z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Rodzic pokazuje żółte kółko symbolizujące słońce. Kwiat rozkwita – dziecko staje na jednej nodze, unosi powoli wyprostowane ręce, najpierw do boku, a następnie do góry. 

Opuszczone kółko – słońce zachodzi. Dziecko opuszcza wolno ręce, układa je wzdłuż 

tułowia, ponownie stają na dwóch nogach. Następuje zmiana nóg. 

• Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. 

Dziecko kładzie się na dywanie, zamyka oczy i wsłuchuje się w odgłosy dochodzące z łąki. 

Rozpoznaje i nazywa dźwięki. Opisuje swoje wrażenia słuchowe. 

•  Wycieczka na łąkę. Jeśli macie państwo czas i możliwość można się z dzieckiem udać na spacer na łąkę np. do  parku  

Na początku zapoznajemy dziecko z celem wycieczki. Pokazujemy obrazki lub album,  zawierający zdjęcia roślin i zwierząt, które można spotkać na łące, i informacje o nich. Spacerując po łące, obserwujemy  z dzieckiem rosnące na niej kwiaty, nazywamy znane gatunki. Wąchamy je z dzieckiem. Możemy wykonać zdjęcia wybranym kwiatom. Poszukujemy na łące stokrotki, koniczynę i złocienia. Obserwujemy także życie na łące, 

zwierzęta, które na niej żyją (np.: mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Dziecko opisuje ich wygląd, zauważone cechy, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki. Wskazujemy miejsca, w których poszczególnych zwierząt jest najwięcej, np. na jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków. 

Po powrocie do domu dziecko opowiada co widziało i maluje obrazek farbami lub np. na mokrym kleju. Potrzebna będzie biała kartka z bloku technicznego, płynny klej, pędzelek, farby plakatowe, jeśli są gęste, dobrze je rozcieńczyć wodą. 

Prosimy , aby dziecko jeszcze raz  przypomniało sobie, jak wyglądała łąka, którą widziało na wycieczce. Dziecko opisuje swoje wrażenia. Wymienia kolory, jakich dostrzegło na łące najwięcej. Proponujemy namalowanie tej samej łąki za pomocą techniki malowanie na mokrym kleju. Dziecko pokrywa sztywną kartkę płynnym klejem. Następnie maluje farbami na mokrym podkładzie, palcami lub pędzlem. Stara się odtworzyć taki koloryt łąki, jaki zapamiętało ze spaceru. 

Po zakończeniu zadania odkładamy prace do wyschnięcia. 

Jeśli nie możecie państwo wybrać się na wycieczkę na łąkę, proponuję wirtualny spacer po łące 

Życzę udanego spaceru po łące oraz niezapomnianych wrażeń podczas malowania łąki farbami na mokrym kleju. 

 Pozdrawiam i ściskam Was mocno! Lilla Kuczkowska 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.