Myślenie matematyczne
Drodzy Rodzice!
Świat walczy z koronawirusem. I my jesteśmy objęci kwarantanną, w związku z tym postaramy się wrzucać na stronę internetową propozycje zabaw czy prac do wykonania 😊
Dziś chciałabym poruszyć temat związany z myśleniem matematycznym. Na początku zadajmy sobie pytanie czym jest myślenie… Myślenie “to zdolność tworzenia nowych informacji przez przetwarzanie informacji już posiadanych. Aby myśleć, trzeba mieć odpowiednią ilość i jakoś informacji, doświadczenie w ich przetwarzaniu oraz odpowiedni poziom rozwoju układu nerwowego. Myślenie rozwija się jeszcze przed narodzeniem aż do wieku około 20-25 lat, potem doskonali się”.
W myśleniu matematycznym informacjami są zatem nie tylko liczby i wyniki liczenia, ale i wszelkiego rodzaju zależności między elementami świata, dlatego stymulacja myślenia matematycznego u dzieci w wieku przedszkolnym jest tak ważna.
Musimy jednak pamiętać o kilku zasadach:
- Każde dziecko rozwija się we własnym tempie.
- U dzieci w wieku przedszkolnym kształtują się nawyki i umiejętności – najważniejsza to umiejętność zadawania pytań.
- W uczeniu się dzieci dużą rolę odgrywają doświadczenie, przeżywanie, poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
- U dzieci ważne jest kształtowanie orientacji przestrzennej.
- Kształtowanie myślenia matematycznego u dzieci to także liczenie.
- Kształtowanie myślenia matematycznego to także zapoznawanie dziecka ze światem geometrii.
- Umożliwienie dzieciom poznania miar długości, objętości i ciężaru.
- Atrakcyjne są zabawy w ogrodzie, na placu zabaw i w piaskownicy.
- Klasyfikujmy przedmioty wg podanych cech.
- Niezwykle istotny jest rozwój emocjonalny dziecka.
- Sytuacje zadaniowe nie mogą być zbyt łatwe.
Kilka propozycji zabaw – Rachujemy na paluszkach!!!
- Jak się nazywają nasze paluszki?
Usiądź z dzieckiem na dywanie. Poprowadź zabawę paluszkową – recytując wierszyk, pokazuj gesty, a zadaniem dzieci będzie powtórzenie słów i gestów.
Dziesięć palców mamy, (unieś ręce zgięte w łokciu na wysokości klatki
Dzisiaj nazwy ich poznamy. piersiowej, rytmicznie otwieraj i zamykaj dłonie)
Kciuki, wskazujące, (prostuj kolejno palce, wymieniając ich nazywy)
Środkowe, serdeczne,
A na końcu małe. (na słowo małe pokaż mały palec, a następnie
rytmicznie zaklaszcz)
Wszystkie bardzo nam potrzebne. (skieruj palce ku górze i poruszaj nadgarstkami)
- Liczymy paluszki – nauka liczenia na palcach.
Poproś dziecko, aby policzyło z Tobą palce u jednej, a następnie u drugiej ręki. Licz głośno, pokazując gesty, a dziecko niech je powtarza. Zapytaj, ile palców jest u jednej ręki. Zrób to samo z drugą ręką. Powiedz dziecku, że celem zabawy jest sprawdzenie, czy mają tyle samo palców u obu rąk. Wymieniaj kolejno palce, stykając je ze sobą – kciuk, palec wskazujący, palec środkowy, serdeczny i mały. Zapytaj: Ile mamy palców u prawej ręki? Ile mamy palców u lewej ręki? Czy to jest tyle samo? Na koniec przelicz z dzieckiem palce u obu rąk – wspólnie ustalcie, że w sumie palców u rąk jest 10.
- Zaczarowane obrazki – malowanie palcami.
Poproś dziecko, aby usiadło przy stoliku. Daj mu kartkę, farby do malowania rękami. Poproś dziecko, aby pomalowało jedną dłoń farbą i odbiło ją na kartce, tak aby widoczne były wszystkie palce (dziecko może je ponownie przeliczyć). Z drugą ręką można zrobić tak samo.
Można odczekać, aż farba wyschnie. Zachęć dziecko, aby do odbitych śladów rąk domalowało wymyślone przez siebie elementy, tak aby powstał zupełnie nowy obrazek. Pokaż, jak z odbitej dłoni można zrobić, np. drzewo lub kwiat.
Na dziś taka propozycja zabaw w domu 😊
Pozdrawiam – Jagoda Lubiejewska