Radio jako sprzymierzeniec w rozwoju i wychowaniu dzieci…
Co to jest radio?
Radio jest to „jeden z najpopularniejszych środków masowego przekazu”. Światowy Dzień Radia obchodzimy w naszym kraju dnia 13 lutego. Myślę, że w większości domach goszczą radia, które towarzyszą nam w wielu okolicznościach, dając nam dawkę muzyki, przekaz informacji, itp. Do najpopularniejszych form audycji radiowych zalicza się m.in. komunikaty, dyskusje, wywiady, magazyny, reportaże, słuchowiska. Właśnie słuchowiska są jednym z najpiękniejszych domowych teatrów wyobraźni.
Programy dziecięce oferuje m.in. Polskie Radio – radiowa Jedynka i Trójka. Słuchowiska te są bezpieczne, pozbawione agresji, uczące słowa kulturalnego.
Czy zastanawiali się Państwo kiedyś czy dzieci lubią słuchać radia? Czasem jest tak, że to rodzice zaszczepiają w dziecku słuchanie radia…
Dzięki temu, np. słuchowiska wpływają m.in. na:
- Jakoś mowy dziecka,
- Kształtowanie wrażliwości słuchowej,
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
- Rozbudzanie wyobraźni,
- Doskonalenie umiejętności recytacji,
- Rozwój myślenia,
- Wzbogacenie rozwoju pojęć,
- Doskonalenie koncentracji,
- Rozwijanie uwagi dowolnej,
- Doskonalenie pamięci,
- Kształtowanie zachowań moralno – społecznych,
- Relaksację,
- Kształtowanie gustu literackiego.
Wywnioskować można, iż radio jest niedocenione w pracy z najmłodszymi odbiorcami, a przecież edukacja medialna ma dobry wpływ na wychowanie i rozwój dziecka. Nie ma na co czekać!!! Zapraszajmy dzieci do teatru wyobraźni, który zawdzięczamy radioodbiornikom!
Pamiętajmy jednak o kilku rzeczach, tj.:
- Uwzględniajmy obecność osoby dorosłej podczas odbioru przez dzieci programów radiowych.
- Dobierajmy tylko wartościowe audycje.
- Wybierajmy słuchowiska zachwycające bogactwem wątków, niezwykłością miejsc.
- Wybierajmy audycje przeznaczone dla dzieci najmłodszych.
- Rozmawiajmy o wysłuchanej audycji.
- Unikajmy łączenia słuchania audycji z innymi czynnościami.
Źródło: Wychowanie w Przedszkolu, styczeń 1/2018 (33), s. 44