Rozwój dziecka 4-letniego
1. Rozwój somatyczny i aktywność ruchowa.
2. Procesy poznawcze.
3. Emocje.
4. Rozwój społeczny.
5. Rozwój moralny.
6. Osobowość dziecka.
W wieku 4 lat rozpoczyna się okres średniego dzieciństwa, który trwa do 6 roku życia. Dziecko które rozpoczyna ten etap życia charakteryzuje poziom rozwoju motorycznego i sensorycznego, umożliwiający mu poruszanie się w najbliższym otoczeniu i docieranie do interesujących je obiektów, traktowanych przez nie jako istniejące realnie.
Ad.1. Rozwój somatyczny i aktywność ruchowa
Dziecko
wkraczające w okres średniego dzieciństwa ma wszystkie zęby mleczne
swobodnie porusza się chodząc i biegając, jest dość samodzielne w
zakresie samoobsługi. Zmiany wzrostu i wagi ciała są znacznie mniejsze
niż do tej pory. Następuje wydłużenie ciała pod wpływem szybszego rośnięcia
kończyn. Dziewczynki rozwijają się szybciej niż chłopcy. W średnim
dzieciństwie obserwuje się wzrost sprawności motorycznej, pojawiają się
nowe umiejętności, proste ruchy łączone są w kombinacje ruchowe, np.
bieg i skok, bieg i kopnięcie piłki, chwyt i rzut piłką. O 4-latkach
mówi się, że są nie do opanowania w każdym rodzaju aktywności. Jest to
spowodowane dużą potrzebą ruchu. Dziecko 4-letnie nie potrafi długo
skupić się na wykonywanej czynności, dlatego często zmienia rodzaje
zajęcia ruchowego. Ważną rolę w uczeniu ruchów odgrywają wzorce
kulturowe, które różnice związane z płcią; chłopcy uzyskują lepsze
wyniki w czynnościach wymagających więcej energii i siły, dziewczynki
zaś przewyższają chłopców w czynnościach motorycznych (skakanka) oraz
precyzji (rysowanie, pisanie). W zakresie motoryki małej dzieci 4-letnie
są samodzielne w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu. W rysunkach stosują
schematy przedmiotów i człowieka, komponują rysunek o wielu obiektach.
4-latki są nie do opanowania ruchowo; biją, kopią, rzucają kamieniami,
niszczą przedmioty, uciekają.
Ad.2. Procesy poznawcze
A.] Sprawności percepcyjne
W
wieku 3, 4 – lat dzieci odróżniają pismo od tego, co nim nie jest.
Ujmują pismo całościowo. Dzieci 4-letnie potrafią kopiować koło,
krzyżyk, szyny, umiarkowanie dokładnie kopiują kształty liter. Wzrasta zdolność rozróżniania barw i ich odcieni, wzrasta wrażliwość słuchowa. Czas ujmują 4-latki subiektywnie,
choć lepiej niż 3-latki. Poprawnie podają kolejność zdarzeń i ujmują je
jako przewidywalne. 4,5-latki wykazują zainteresowanie literami i
cyframi, czasem umieją całkiem nieźle liczyć.
B.] Pamięć
W
miare dojrzewania dzieci utrzymują w umyśle coraz większą liczbę liter,
słów, cyfr. Mogą odtworzyć szereg złożony z 4 cyfr. Są zdolne do
stosowania strategii powtarzania materiału do zapamiętania.
C.] Czynności myślowe
–
Szeregowanie – 47% 4-latkow tworzy małe szeregi z patyczków różnej
długości. – Klasyfikacja – 4-latki opanowują w niej poziom podstawowy,
gdzie wystarczają informacje percepcyjne, odkrywane samodzielnie.
Informacje podawane przez dorosłych są nieprzydatne.
D.] Symboliczna reprezentacja rysunku
Badacze
określają ten okres jako idioplastykę, realizm intelektualny, okres
schematu uproszczonego. Zestawiając proste kształty dzieci rysują to co
widzą w danym obiekcie. Ich rysunki są symbolami, które przypominają
elementy rzeczywistości.
E.] Sprawności językowe i komunikacyjne
–
Słownictwo – mają tendencje do tworzenia neologizmów, stosując
poprawnie ojczyste reguły gramatyczne. Pełnia one funkcje wypełniania
luk, gdy dziecko nie znajduje w swoim zasobie słów słownictwa na
określenie jakiegoś obiektu. – Narracja – dzieci coraz częściej
odróżniają opowiadania od innych form wypowiedzi. Opowiadania
przedstawiają najczęściej konflikty interpersonalne. W 4 roku życia
wzrasta znajomość nazw stanów emocjonalnych, czynności umysłu, zachowań
społecznych. Bogaci się i doskonali struktura opowiadania dziecka. Można
w nim znaleźć wszystkie elementy i struktury opowiadania. W wieku 4 lat
dzieci wprowadzają opisy czasu.
–
Konwersacje – doskonali się umiejętność ich prowadzenia. Szczególną
rolę w rozmowie odgrywają pytania. Służą one nawiązaniu i podtrzymaniu
kontaktu oraz zdobyciu informacji. Tendencja do zadawania pytań zwiększa
się wraz z wiekiem i największa jest w 4, 5 roku życia. Jest to wiek
pytań. Do 5 roku życia rośnie liczba pytań heurystycznych, przez które
dziecko zmierza do wyjaśnienia i uporządkowania wiedzy o świecie. Potem
liczba ta spada.
–
Wyobraźnia – wydaje się ona nie mieć w tym wieku żadnych granic. Dzieci
wymyślają towarzyszy zabaw i różne wymyślone historie. Dla dzieci w tym
wieku granica między rzeczywistością a fikcją jest bardzo cienka.
Ad.3. Emocje
Dzieci
4-letnie lepiej rozumieją emocje własne i innych osób, zdobywają
umiejętności regulowania ekspresji własnych emocji. W 4 roku życia nazwy
stanów i przeżyć uczuciowych stanowią 6,6% wszystkich nazw czynności wyrażanych
czasownikowo. Potrafią właściwie oceniać przyczyny podstawowych reakcji
emocjonalnych, jednak są skłonne zwracać uwagę raczej na czynniki
zewnętrzne wywołujące emocje niż wewnętrzne. Dzieci 4-letnie są nie do
opanowania emocjonalnie. Głośny, niemądry śmiech występuje na przemian z
napadami złości. Mówi brzydkie słowa, powraca do nich z upodobaniem i
rymuje je, zarykując się śmiechem – tzn., że zdaje sobie sprawę z ich niestosowności.
Lęki
W
tym wieku przeważają lęki słuchowe, np. odgłosy silników oraz: lęk
przed ciemnością dzikimi zwierzętami, wyjściem matki. Rozładowanie
napięć emocjonalnych odbywa się przez: ssanie palca podczas snu,
pobudzenie motoryczne – dziecko ucieka, kopię, pluje, obgryza paznokcie,
dłubie w nosie, robi miny; pobudzenie werbalne – puszenie się i
przechwalanie, celowe kosławienie języka, używanie brzydkich słów.
Występują lęki i koszmary senne, potrzeba oddawania moczu podczas
podniecenia emocjonalnego, ból brzucha, a nawet wymioty w momencie
stresu.
Ad.4. Rozwój społeczny
Dla
dzieci w wieku przedszkolnym dobra szkoła społecznego uczenia się jest
zabawą. Szczególnie ważne są zabawy w role, które pozwalają odkrywać
reguły związane z daną rolą. Zabawa dobrze służy zrozumieniu przez
dzieci społecznych ról dorosłych – rodzinnych, zawodowych. Przyjmują je zgodnie z płcią. W wieku 3-6 lat stabilizują się zabawy samotne i równoległe (obserwacja zabaw innych). Zajmują one połowę
czasu przeznaczonego na zabawy. Wzrasta również poziom empatii, czyli
rozumienia stanów emocjonalnych innych osób. Dzieci 3-4 letnie są
bardziej skłonne odpowiadać prospołecznie na zmartwienia dzieci, z
którymi weszły w koleżeńskie relacje niż na kłopoty innych.
Dziecięce przyjaźnie
W wieku przedszkolnym dzieci rozumieją niezwykły charakter kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń.
Przyjaciel jest wyróżniany jako partner zabawy, przyjaciele dzielą się
zabawkami, do przyjaciela częściej niż do innych kierowane są prośby,
pozdrowienia. Przyjaciele częściej przebywają ze sobą, rozmawiają,
patrzą na siebie. W wywiadzie na temat przyjaciela młodsze dzieci
przedszkolne częściej niż starsze zwracają uwagę na cechy zewnętrzne, aż
63% dzieci wskazuje na uczucia, a w sytuacjach sprzyjających
powstawaniu przyjaźni 53% dzieci wskazuje na pomaganie. Niemniej jednak
przyjaźnie w wieku przedszkolnym są zwykle nietrwałe, a niektóre dzieci
(np. agresywne), mają trudności z zawieraniem przyjaźni.
Negatywne zachowania dziecka
4-latki
są nie do opanowania w stosunkach międzyludzkich. Uwielbiają
przeciwstawiać się poleceniom rodziców. Nie skutkują nawet surowe kary.
4-latek puszy się, przeklina, przechwala, prowokuje. Między 4-7 rokiem
życia wzrasta
agresja zorientowana na osobę (agresja wroga). Jest ona obliczona na
sprawienie bólu innej osobie zarówno przez odwet, jak i sposób ustalenia
dominacji. Chłopcy są bardziej agresywni niż dziewczynki, bardziej
skłonni bić się, popychać, obrażać, grozić pobiciem.
Stosunki rodzice – dzieci
Dużym
autorytetem są dla 4-latków rodzice, ale dzieci sprzeciwiają się tym
autorytetom. Mają przemożny pęd do przeciwstawiania się wszelkim
zasadom, choć w końcu ulegają i podporządkowują się.
Ad.5. Rozwój moralny
Jest
on ściśle związany z rozwojem poznawczym, uczuciowym i społecznym.
Wiąże się z poznaniem reguł obowiązujących w grupie społecznej,
odróżnianiem dobra od zła oraz doświadczania poczucia winy i wstydu. Od
około 4 roku życia dzieci zaczynają odczuwać wewnętrzną powściągliwość,
chociaż nie rozumieją jeszcze podstawy nakazów i zakazów. Istotną rolę w
tym względzie odgrywa rozumienie przeżyć innych osób oraz rozwój takich
uczuć, jak wstyd i wina.
Ad. 6 Osobowość dziecka
Rozwój
osobowości dziecka postępuje równocześnie z jego rozwojem społecznym,
emocjonalnym i poznawczym. Zasadniczą rolę w kształtowaniu się
osobowości odgrywa proces identyfikacji. Wtórna identyfikacja występuje
po 3 roku życia jako usiłowanie upodobnienia się do modela. Małe
dziewczynki zaczynają identyfikować się z matką, a chłopcy z ojcem.
Według Bandury chłopcy obserwują i naśladują chłopiece zachowania,
ponieważ są za nie nagradzani, natomiast dziewczynki są nagradzane za
zachowania dziewczęce. W wieku przedszkolnym rozwija się zdolność
samokontroli, czyli działania zgodnie z oczekiwaniami autorytetów.
Podstawą wszystkich form kontroli jest zdolność do powstrzymania się od
natychmiastowego reagowania na pobudzenia i planowanie działania.
Dopiero w 4 roku życia dzieci zaczynają świadomie kontrolować
intensywność swoich emocji. Zaczynają też planować swoje działania,
chociaż zwykle nadal nie odnoszą sukcesu. Stopniowo stają się coraz
bardziej zdolne do planowania swoich działań, są w stanie dostosować się
do prośb i zaleceń rodziców oraz kulturowych norm, bez konieczności
zewnętrznej kontroli.
W
okresie średniego dzieciństwa zaczyna się rozwijać obraz własnej osoby
jako zestaw przekonań o swoich własnych cechach. Obraz własnej osoby
jest bardzo konkretny. Składają się na niego: imię posiadane, rzeczy,
codzienne zachowania. Odróżnianie siebie od innych wyraża się m. in. w
używaniu zaimków osobowych „mój” i „twój”. W sytuacjach konfliktowych
używanie określenia „to moje” nie jest wyrazem samolubstwa dziecka, lecz
znakiem wytyczania granicy między „ja” i „innymi”, a więc jest
przejawem rozwoju osobowości.
Odróżnianie siebie od innych pozwala dzieciom zarówno współdziałać ze
sobą w zabawie, jak i rozwiązywać konflikty. W wieku przedszkolnym
kształtuje się również samoocena, czyli zespół sądów o własnej wartości.
Zajmuje ona szczególne miejsce w rozwoju obrazu własnej osoby.
Powoduje, iż sądy opisowe na swój temat utrwalają się.
Jaki jest czterolatek?
Czterolatek to żywe srebro, wszędzie go pełno, wszędzie zaznacza swoją obecność – i to niekoniecznie w miły dla otoczenia sposób. Zdarza mu się być „niegrzecznym”, bo buduje obraz siebie, a to, co mówią dorośli, budzi w nim protest i bunt. Jest też, niestety, bardziej niż trzylatek chwiejny emocjonalnie – to mała chimera, która w moment potrafi przejść z płaczu w śmiech i odwrotnie. Jest też dość nieprzewidywalny. Trudno za nim nadążyć.
Czterolatek jest aktywny, żywiołowy, radosny, otwarty na poznawanie otoczenia i – tak, tak – niezwykle samodzielny. Nie podcinaj mu skrzydeł, wyręczając go. Dziecko w tym wieku ma też silną potrzebę niezależności. Zachęcaj je, by podejmowało swoje małe decyzje i wyzwania. To dobry moment – maluch chłonie wszystko jak gąbka.
Czterolatki dużo i chętnie się bawią, także z innymi dziećmi. Niestety nie zawsze są dobrymi towarzyszami – na każdym kroku udowadniają, że oto weszły w trudny okres. Możesz wręcz mieć wrażenie, że macie do czynienia z buntem 4-latka. Coś w tym jest.
Oprócz tego, że czterolatki bywają drażliwe, są też uparte. Buntują się, a i prowokują – sprawdzają granice. Lubią mieć swoje zdanie i chcą, by inni się temu podporządkowali. Fantastyczne i pożądane przez dziecko jest wszystko, co zabronione. Możesz więc zaobserwować fascynację wulgaryzmami i brzydkimi słowami. Czterolatek uwielbia także demonstracje, przechwałki, kłamstwa, ucieczki, stawianie się – a wszystko po to, by wzbudzić sobą zainteresowanie innych.
Nie macie lekko. Niestety musicie ten trudny okres przetrwać. Mało tego – nie możecie sobie pozwolić na lekceważenie nieakceptowalnych zachowań. Metoda jest jedna: cierpliwość, konsekwencja i stanowczość. Nie możecie niczego zaniedbać. Czterolatek doskonale wie, jakie postępowanie jest dozwolone, a czego nie można.
Jak przebiega rozwój u dzieci 4-letnich?
Rozwój społeczny i emocjonalny
- Okres buntu i uporu
- Bije, kopie, ucieka
- W chwilach złości niszczy przedmioty
- Ma napady złości
- Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
- Przeciwstawia się poleceniom
- Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
- Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
- Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
- Uwielbia prowadzić dyskusje
- Potrafi być opiekuńczy i współczujący
- Bawi się w grupie
- Zaczyna się interesować różnicami płci.
Rozwój fizyczny i motoryczny
- W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
- Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
- Samodzielnie korzysta z toalety
- Myje się, czyści samodzielnie zęby
- Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
- Skacze na 1 nodze
- Naśladuje rys. kwadratu
- Wspina się na drabiny
- Świetnie radzi sobie z 3 kołowym rowerkiem
- Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
- Układa puzzle do 10 kawałków
Rozwój intelektualny
- Zna około 1500 słów
- Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
- Rozróżnia, gdzie jest : przód, tył, na górze , pod spodem
- Potrafi policzyć do czterech
- Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
- Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie , potem II śniadanie, obiad, itp.
- Pyta, co oznaczają różne słowa
- Chętnie słucha długich historii
- Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
- Zadaje mnóstwo pytań
- Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
- Rozpoznaje ok. 8 kolorów
- Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
- Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
- Rozróżnia czas
- Pamięta dużo imion, nazw
- Mowa jest zrozumiała
- Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr
Sen
Czterolatek śpi około 10-12 godzin w ciągu nocy. W dzień czteroletnie dzieci śpią rzadko lub wcale.
Ponieważ
jest to wiek uporu, kładzenie do łóżka czterolatka jest sztuka
niełatwą. Można wieczorem dać mu książeczkę do pooglądania i poprosić
żeby sam wyłączył światło.
Jedzenie
Dziecko
powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie
przekąski, np. 2 śniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem
życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i
warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład.
Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i
zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do
spróbowania. Czterolatek ciągle się , gdzieś śpieszy. Trudno mu
usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu do
stołu. Pozwól mu.
Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
- Pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np: daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki.
- Jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź kara (np: wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y,
- Czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
- Naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu,
- Ponieważ czterolatek uwielbia „sprawdzać się” i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
- Bawcie się w zabawy tematyczne, np.: sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.
Pamiętaj,
że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają
charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi, skontaktuj się
z lekarzem.